Uses and Abuses of Creativity. Sociology of creative processes, transitions to digital and creative policies
Resumen
Creativity is a notion awakening growing interest in the social
sciences. This attention mirrors the debate on the potential economic
and social development of creativity as a skill, profession or industry.
However, there is also rising critical interpretation of the abuse of
this concept, exploited to legitimize the hasty digitization of the
cultural field, and of the instrumentalization of culture in pursuit of
economic interests. This article is grounded on the contributions of
numerous sociologists (Bourdieu, Collins and Menger) in an attempt
to reconsider the conditions under which creativity develops, and
examine how the framework of digitalization and instrumentalization
is shifting (not always positively) the structure of this field, and
the interaction frameworks that favour the development of this
creation of culture.
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Sin perjuicio de lo dispuesto en el artículo 52 de la Ley 22/1987 de 11 de noviembre de Propiedad Intelectual, BOE del 17 de noviembre de 1987, y conforme al mismo, los autores o autoras ceden a título gratuito sus derechos de edición, publicación, distribución y venta sobre el artículo, para que sea publicado en Debats. Revista de cultura, poder y sociedad.
Debats. Revista de cultura, poder y sociedad se publica bajo el sistema de licencias Creative Commons según la modalidad «Reconocimiento - NoComercial (by-nc): Se permite la generación de obras derivadas siempre que no se haga un uso comercial. Tampoco se puede utilizar la obra original con finalidades comerciales».
Así, cuando el autor o autora envía su colaboración, acepta explícitamente esta cesión de derechos de edición y de publicación. Igualmente autoriza a Debats. Revista de cultura, poder y sociedad, la inclusión de su trabajo en un fascículo de la revista para que se pueda distribuir y vender.