El lloc de les dones en els teatres de São Paulo: de dramaturgues a intèrprets
DOI:
https://doi.org/10.28939/iam.debats-136-1.3Paraules clau:
Desigualtat de gènere, economia de la cultura, arts escèniques, mà d'obra creativaResum
L’objectiu d’aquest article és proporcionar informació quantitativa sobre la bretxa de gènere en la producció teatral a la ciutat de São Paulo (Brasil) per a contribuir a conscienciar la població sobre les desigualtats a les quals s’enfronten les dones en aquest camp. El text compara les oportunitats d’homes i dones en set ocupacions diferents, sustentat en una mostra de 1.466 obres de teatre realitzades a la ciutat al llarg de 2018. Hi ha un desequilibri significatiu que juga en contra de les dones en els dos treballs més estratègics de la producció teatral. D’una banda, el 77 i 78 % de les obres estan escrites i dirigides, respectivament, per homes. D’aquesta manera, els homes representen una àmplia majoria entre els professionals que ocupen els càrrecs, precisament, responsables de construir el discurs que arribarà al públic, i, per tant, estan molt millor situats que les dones per a expressar els seus valors, idees i perspectives. Aquesta bretxa es redueix en considerar els i les intèrprets (el 46 % són dones). Les dones també estan absents en gran manera en els treballs tècnics, ja que són una minoria en direcció d’il·luminació i en escenografia. No obstant això, són majoria en el disseny de vestuari. El resultat inesperat apareix en el camp de la producció: les productores representen el 52 %.
Aquestes bretxes augmenten quan considerem el nombre d’espectacles. De mitjana, les dones treballen menys en obres de teatre que ofereixen més temps de treball i, probablement, salaris més elevats. L’estudi realitzat també mostra que quan les dones s’ocupen del guió, la direcció o la producció d’una obra de teatre, la bretxa es redueix en tots els altres càrrecs. La mostra, realitzada per l’autor del present article, va recopilar dades de tres guies setmanals publicades en la premsa local i dues publicacions mensuals: una guia de teatre i una revista d’una institució cultural que gestiona vint espais culturals a la ciutat. A continuació, els buits es van omplir mitjançant el contacte directe amb els productors de les obres i les sales de teatre.
Descàrregues
Referències
Actis, W. (2016). Situación sociolaboral del colectivo del artistas y bailarines en España. Fundación AISGE. https://www.colectivoioe.org/uploads/-7e34fefa80def311f6be4d767018885d56278068.pdf
Azevedo, A. L. M. dos S. (2020). IBGE - Educa | Jovens. IBGE Educa Jovens. Retrieved May 24, 2021, from https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18320-quantidade-de-homens-e-mulheres.html
Azevedo, A. L. M. dos S. (2018). IBGE - Educa | Jovens. IBGE Educa Jovens. Retrieved May 17, 2021, from https://educa.ibge.gov.br/jovens/materias-especiais/materias-especiais/20453-estatisticas-de-genero-indicadores-sociais-das-mulheres-no-brasil.html
Bourdieu, P. (1979). La distinction: Critique sociale du jugement. Éditions de Minuit.
Cinquante ans de pratiques culturelles en France [CE-2020-2]. (n.d.). Retrieved May 24, 2021, from https://www.culture.gouv.fr/Sites-thematiques/Etudes-et-statistiques/Publications/Collections-de-synthese/Culture-etudes-2007-2021/Cinquante-ans-de-pratiques-culturelles-en-France-CE-2020-2
Colomer, J. (2016). Estudio sobre la situación de las artes escénicas en España. Academia de las Artes Escénicas de España.
Conde, I. (2009). Artists as vulnerable workers [WorkingPaper]. CIES-ISCTE. https://repositorio.iscte-iul.pt/handle/10071/1502
Coulangeon, P., Ravet, H., & Roharik, I. (2005). Gender differentiated effect of time in performing arts professions: Musicians, actors and dancers in contemporary France. Poetics, 33(5), 369–387. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2005.09.005
Encuesta de hábitos y prácticas culturales. (n.d.). Retrieved May 24, 2021, from http://www.culturaydeporte.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/cultura/mc/ehc/portada.html
Estatísticas de gênero – Indicadores sociais das mulheres no Brasil (2ª Edição). (2021) Retrieved May 24, 2021, from https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101784_informativo.pdf
Fomento ao teatro: 12 anos (1a. edição). (2014). Secretaria Municipal de Cultura.
Indicadores estadísticos culturales vinculados a las artes escénicas y musicales y desgloses por sexo. (2021). Retrieved May 24, 2021, from https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:1feaebe0-1303-4c9f-af12-f71e383cf2c3/datos-estadisticos-artes-escenicas.pdf
JLeiva Cultura & Esporte (2019). A força do teatro na cidade de São Paulo. Retrieved May 24, 2021, from https://www.jleiva.co/pesquisas.
Menger, P.-M. (1999). Artistic Labor Markets and Careers. Annual Review of Sociology, 25, 541–574. JSTOR. http://www.jstor.org/stable/223516
Museus em Números – Instituto Brasileiro de Museus – Ibram. (2013). Retrieved May 24, 2021, from https://www.museus.gov.br/museus-em-numeros-volume-1/
Observatório Brasileiro do Cinema e do Audiovisual | Agência Nacional do Cinema—ANCINE. (n.d.). Retrieved May 24, 2021, from https://oca.ancine.gov.br/
OFF Guia de Teatro. (n.d.). Retrieved May 24, 2021, from http://www.guiaoff.com.br/
Participação Feminina na Produção Audiovisual Brasileira 2018 | Observatório Brasileiro do Cinema e do Audiovisual. (n.d.). Retrieved May 24, 2021, from https://oca.ancine.gov.br/participa%C3%A7%C3%A3o-feminina-na-produ%C3%A7%C3%A3o-audiovisual-brasileira-2018-0
Secretaria Especial da Cultura | Ministério do Turismo (2021). Sistema de Acesso às Leis de Incentivo à Cultura. Retrieved May 24, 2021, from http://sistemas.cultura.gov.br/comparar/salicnet/salicnet.php
Souza e Silva, J. (2018). Diferentes gerações, diferentes práticas culturais. In J, Leiva & R, Meirelles (Eds.). Cultura nas Capitais. Rio de Janeiro, RJ: 17Street.
SP, © Sesc. (n.d.). Sesc SP. Retrieved May 24, 2021, from https://www.sescsp.org.br/online/revistas/tag/5557_EM+CARTAZ
Sphinx Theatre | New Women in Theatre Forum Report. (2020). Retrieved May 24, 2021, from https://sphinxtheatre.co.uk/new-women-in-theatre-forum-report/
Women in theatre: How the “2:1 problem” breaks down | News | theguardian.com. (2012). Retrieved May 24, 2021, from https://www.theguardian.com/news/datablog/2012/dec/10/women-in-theatre-research-full-results
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Sense perjudici del que disposa l'article 52 de la Llei 22/1987 d'11 de novembre de Propietat Intel·lectual, BOE del 17 de novembre de 1987, i conforme a aquest, els/les autors o autores cedeix/en a títol gratuït els seus drets d'edició, publicació, distribució i venda sobre l'article, per tal que siga publicat a Debats. Revista sobre cultura, poder i societat.
Debats. Revista de cultura, poder i societat es publica sota el sistema de llicències Creative Commons segons la modalitat “Reconeixement – NoComercial (by-nc): Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faça un ús comercial. Tampoc no es pot fer servir l’obra original amb finalitats comercials”.
Així, quan l’autor/a envia la seva col·laboració, accepta explícitament aquesta cessió de drets d’edició i de publicació. Igualment autoritza Debats. Revista de cultura, poder i societat la inclusió del seu treball en un fascicle de la revista perquè es puga distribuir i vendre.