El lloc de les dones en els teatres de São Paulo: de dramaturgues a intèrprets

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.28939/iam.debats-136-1.3

Paraules clau:

Desigualtat de gènere, economia de la cultura, arts escèniques, mà d'obra creativa

Resum

L’objectiu d’aquest article és proporcionar informació quantitativa sobre la bretxa de gènere en la producció teatral a la ciutat de São Paulo (Brasil) per a contribuir a conscienciar la població sobre les desigualtats a les quals s’enfronten les dones en aquest camp. El text compara les oportunitats d’homes i dones en set ocupacions diferents, sustentat en una mostra de 1.466 obres de teatre realitzades a la ciutat al llarg de 2018. Hi ha un desequilibri significatiu que juga en contra de les dones en els dos treballs més estratègics de la producció teatral. D’una banda, el 77 i 78 % de les obres estan escrites i dirigides, respectivament, per homes. D’aquesta manera, els homes representen una àmplia majoria entre els professionals que ocupen els càrrecs, precisament, responsables de construir el discurs que arribarà al públic, i, per tant, estan molt millor situats que les dones per a expressar els seus valors, idees i perspectives. Aquesta bretxa es redueix en considerar els i les intèrprets (el 46 % són dones). Les dones també estan absents en gran manera en els treballs tècnics, ja que són una minoria en direcció d’il·luminació i en escenografia. No obstant això, són majoria en el disseny de vestuari. El resultat inesperat apareix en el camp de la producció: les productores representen el 52 %.
Aquestes bretxes augmenten quan considerem el nombre d’espectacles. De mitjana, les dones treballen menys en obres de teatre que ofereixen més temps de treball i, probablement, salaris més elevats. L’estudi realitzat també mostra que quan les dones s’ocupen del guió, la direcció o la producció d’una obra de teatre, la bretxa es redueix en tots els altres càrrecs. La mostra, realitzada per l’autor del present article, va recopilar dades de tres guies setmanals publicades en la premsa local i dues publicacions mensuals: una guia de teatre i una revista d’una institució cultural que gestiona vint espais culturals a la ciutat. A continuació, els buits es van omplir mitjançant el contacte directe amb els productors de les obres i les sales de teatre.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

João Oswaldo Leiva Filiho, Goldsmiths, University of London

Estudiante de doctorado en la Goldsmiths University (Londres). Licenciado en Economía (USP, Universidad de São Paulo, Brasil), máster en Cine (USP) y máster en Gestión Cultural (UOC, Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona). Leiva desarrolla estudios sobre el área cultural en su consultoría y ha editado dos libros sobre los hábitos culturales en Brasil.

Referències

Actis, W. (2016). Situación sociolaboral del colectivo del artistas y bailarines en España. Fundación AISGE. https://www.colectivoioe.org/uploads/-7e34fefa80def311f6be4d767018885d56278068.pdf

Azevedo, A. L. M. dos S. (2020). IBGE - Educa | Jovens. IBGE Educa Jovens. Retrieved May 24, 2021, from https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18320-quantidade-de-homens-e-mulheres.html

Azevedo, A. L. M. dos S. (2018). IBGE - Educa | Jovens. IBGE Educa Jovens. Retrieved May 17, 2021, from https://educa.ibge.gov.br/jovens/materias-especiais/materias-especiais/20453-estatisticas-de-genero-indicadores-sociais-das-mulheres-no-brasil.html

Bourdieu, P. (1979). La distinction: Critique sociale du jugement. Éditions de Minuit.

Cinquante ans de pratiques culturelles en France [CE-2020-2]. (n.d.). Retrieved May 24, 2021, from https://www.culture.gouv.fr/Sites-thematiques/Etudes-et-statistiques/Publications/Collections-de-synthese/Culture-etudes-2007-2021/Cinquante-ans-de-pratiques-culturelles-en-France-CE-2020-2

Colomer, J. (2016). Estudio sobre la situación de las artes escénicas en España. Academia de las Artes Escénicas de España.

Conde, I. (2009). Artists as vulnerable workers [WorkingPaper]. CIES-ISCTE. https://repositorio.iscte-iul.pt/handle/10071/1502

Coulangeon, P., Ravet, H., & Roharik, I. (2005). Gender differentiated effect of time in performing arts professions: Musicians, actors and dancers in contemporary France. Poetics, 33(5), 369–387. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2005.09.005

Encuesta de hábitos y prácticas culturales. (n.d.). Retrieved May 24, 2021, from http://www.culturaydeporte.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/cultura/mc/ehc/portada.html

Estatísticas de gênero – Indicadores sociais das mulheres no Brasil (2ª Edição). (2021) Retrieved May 24, 2021, from https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101784_informativo.pdf

Fomento ao teatro: 12 anos (1a. edição). (2014). Secretaria Municipal de Cultura.

Indicadores estadísticos culturales vinculados a las artes escénicas y musicales y desgloses por sexo. (2021). Retrieved May 24, 2021, from https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:1feaebe0-1303-4c9f-af12-f71e383cf2c3/datos-estadisticos-artes-escenicas.pdf

JLeiva Cultura & Esporte (2019). A força do teatro na cidade de São Paulo. Retrieved May 24, 2021, from https://www.jleiva.co/pesquisas.

Menger, P.-M. (1999). Artistic Labor Markets and Careers. Annual Review of Sociology, 25, 541–574. JSTOR. http://www.jstor.org/stable/223516

Museus em Números – Instituto Brasileiro de Museus – Ibram. (2013). Retrieved May 24, 2021, from https://www.museus.gov.br/museus-em-numeros-volume-1/

Observatório Brasileiro do Cinema e do Audiovisual | Agência Nacional do Cinema—ANCINE. (n.d.). Retrieved May 24, 2021, from https://oca.ancine.gov.br/

OFF Guia de Teatro. (n.d.). Retrieved May 24, 2021, from http://www.guiaoff.com.br/

Participação Feminina na Produção Audiovisual Brasileira 2018 | Observatório Brasileiro do Cinema e do Audiovisual. (n.d.). Retrieved May 24, 2021, from https://oca.ancine.gov.br/participa%C3%A7%C3%A3o-feminina-na-produ%C3%A7%C3%A3o-audiovisual-brasileira-2018-0

Secretaria Especial da Cultura | Ministério do Turismo (2021). Sistema de Acesso às Leis de Incentivo à Cultura. Retrieved May 24, 2021, from http://sistemas.cultura.gov.br/comparar/salicnet/salicnet.php

Souza e Silva, J. (2018). Diferentes gerações, diferentes práticas culturais. In J, Leiva & R, Meirelles (Eds.). Cultura nas Capitais. Rio de Janeiro, RJ: 17Street.

SP, © Sesc. (n.d.). Sesc SP. Retrieved May 24, 2021, from https://www.sescsp.org.br/online/revistas/tag/5557_EM+CARTAZ

Sphinx Theatre | New Women in Theatre Forum Report. (2020). Retrieved May 24, 2021, from https://sphinxtheatre.co.uk/new-women-in-theatre-forum-report/

Women in theatre: How the “2:1 problem” breaks down | News | theguardian.com. (2012). Retrieved May 24, 2021, from https://www.theguardian.com/news/datablog/2012/dec/10/women-in-theatre-research-full-results

Publicades

2022-05-24

Com citar

Leiva Filiho, J. O. (2022) “El lloc de les dones en els teatres de São Paulo: de dramaturgues a intèrprets”, Debats. Revista de cultura, poder i societat, 136(1), pp. 49–68. doi: 10.28939/iam.debats-136-1.3.

Número

Secció

QUADERN