Towards a new radar. Urban art and neighborhood identities in Buenos Aires
Abstract
In recent years we have seen huge growth in Urban Art worldwide. Many works highlight its link to city marketing, as a strategy that ties in with others in the global competition to attract investments. However, it is also possible to find other growth-drivers stemming from identity issues in terms of marking a place as one’s own. On this last point, this paper analyzes how Street Art is intertwined with local identity, reorganizing neighborhood space and imageries associated with it in Argentina’s Capital, Buenos Aires. An anthropological approach (which includes observations and interviews, as well as a survey of the literature, press and social networks) is taken to reveal the various needs, expectations and strategies served by
community murals.
Downloads
References
Alabarces, P., Garriga Zucal, J., & Moreira, M. V. (2008). El “aguante” y las hinchadas argentinas:
Una relación violenta.
Horizontes antropológicos, 14(30), 113–136.
Daels, M., & García Dopazo, N. (2017). El barrio de los murales. In A. Traba (Ed.), Siete murales.
Buenos Aires: Sullair Argentina.
Dobleg, G., & Indij, G. (2016). Buenos Aires street art. Buenos Aires: La marca editora.
Giglia, A. (2012). El habitar y la cultura: Perspectivas teóricas y de investigación. Mexico:
Anthropos/Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa.
González Bracco, M. (2019). Arte urbano, entre la mercantilización y la resistencia. El caso de La
Boca (Buenos Aires).
Cuadernos de Antropología Social, 50, 125–142.
González Redondo, C. (2019). La política de distritos en el sur de la ciudad de Buenos Aires:
Modelos internacionales, actores locales y territorio (2008-2019) (PhD thesis in Social Sciences).
Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Gravano, A. (2003). Antropología de lo barrial. Buenos Aires: Espacio.
Guber, R. (2016). La etnografía. Método, campo y reflexividad (4th. ed.). Buenos Aires: Siglo XXI.
Hernández, S. (2019). Los “vecinos” y el “patrimonio”. Un análisis del proceso de transformación
del barrio de Barracas (Buenos Aires, Argentina, 2003-2013) (PhD thesis in Social Sciences).
Universidad de Buenos Aires-Universidad Paris VIII, Buenos Aires.
Indij, G. (2005). Hasta la victoria, stencil! Buenos Aires: La marca editora.
Kozak, C. (2004). Contra la pared. Sobre graffitis, pintadas y otras intervenciones urbanas. Buenos
Aires: Libros del Rojas. Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.
Lobeto, C. (2018). Intervenciones socioestéticas en el espacio urbano. Legado de arquitectura y
diseño, 13(23), 97–106. Rosler, M. (2017). Clase cultural: Arte y gentrificación. Buenos Aires:
Caja Negra.
Saldaña, J. J. (2016). Santos murales: La identidaden las paredes. Buenos Aires: Edición de autor.
Schacter, R. (2013). The world atlas of street art and graffiti. Sydney: NewSouth Publishing.
Socoloff, I. (2013). Polos, distritos y enclaves en Buenos Aires. De la pedagogía del inversor a la
“inflación” de los precios del suelo. In J. Marín (Ed.), La ciudad empresa. Espacios, ciudadanos y
derechos bajo lógica de mercado. Buenos Aires: Ediciones del CCC.
Thomasz, A. G. (2017). Etnografía de un proceso de resemantización simbólico: Del barrio de La Boca
al Distrito de las Artes. Quid 16, (6), 67–93.
Thomasz, A. G. (2018). Derecho a la cultura y derecho a la vivienda: Un gran conjunto habitacional
entre el deterioro y la estetización. In M. Lacarrieu (Ed.), Ciudades endiálogo entre lo local y lo
trasnacional/global (pp. 189–202). Buenos Aires: Imago Mundi.
Valerio, P. (2019). Pintando mi aldea: El arte público en Parque Patricios. Buenos Aires: Edición
de autor.
Yúdice, G. (2002). El recurso de la cultura. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Without prejudice to the provisions of article 52 of Spanish Law 22/1987 of November 11 on Intellectual Property, BOE (official state bulletin) of November 17, 1987, and pursuant to said legislation, the author(s) surrender(s) free of charge its rights of edition, publication, distribution and sale of the article, for its publication in Debats. Journal on Culture, Power and Society.
Debats. Journal on Culture, Power and Society is published under the Creative Commons license system in accordance with the «Recognition - Non-Commercial (by-nc) modality: The generation of derivative works is permitted provided that commercial use is not made. Nor can the original work be used for commercial purposes».
Thus, when the author submits his/her contribution, he/she explicitly accepts this assignment of publishing and publishing rights. Authors also authorize Debats. Journal on Culture, Power and Society to include their work in an issue of the journal to be distributed and sold.