Incorporating an intersectional perspective into local community cultural facilities: identifying priority areas
Abstract
The integration of an intersectional perspective in the analysis and response to inequality and discrimination has become frequent in recent years because of the need to develop more complex approaches in these areas. This article aimed to present some initial reflections and approaches to the transfer of this perspective to the practice of local cultural facilities (e.g., community centres). To this end, we provide a definition of the intersectional perspective and its implications and apply it to the practice of local cultural management, including the identification of a range of conceptual and practical challenges. The work concludes by distinguishing a set of priority areas for the mainstreaming of intersectionality as part of the management of local cultural facilities: baseline analysis, training, consultation and participation spaces, programming, mediation, and evaluation and learning processes. Despite the complexity involved in implementing these tasks, we suggest that intersectionality should be understood as a progressive learning process that may take advantage of existing initiatives and knowledge in areas including cultural rights, gender, and diversity management.
Downloads
References
Alexanian Meacci, A., y Centro Cívico Sagrada Familia. (2019). Recomanacions per a la incorporació de la perspectiva de
gènere en els centres cívics, a partir de l’experiència del Centre Cívic Sagrada Família del Districte de l’Eixample. Barcelona:
Ayuntamiento de Barcelona - Distrito del Ensanche. Recuperado el 25 de febrero de 2022 de https://ajuntament.
barcelona.cat/centrescivics/sites/default/files/guialila2019.pdf
Ayuntamiento de Barcelona. (2021). Fem Cultura: Pla de Drets Culturals de Barcelona. Barcelona: Ayuntamiento de
Barcelona. Recuperado el 5 de agosto de 2021 de https://www.barcelona.cat/barcelonacultura/sites/default/files/
pla drets culturals mesura pautes v19.pdf
Barbieri, N., y Salazar, Y. (2019). L’equitat en les polítiques culturals. Estudi de casos amb metodologia de recerca participativa.
Barcelona: Diputación de Barcelona. Recuperado el 5 de agosto de 2021 de https://llibreria.diba.cat/cat/libro/lequitat-
en-les-politiques-culturals-estudi-de-casos-amb-metodologia-de-recerca-participativa- 61960
Budapest Observatory (2003). Socio-cultural Activities and their Institutions in Europe: The rationale of a projected
International research (en línea). Recuperado el 25 de febrero de 2022 de http://budobs.org/other-projects/sociocultural-
institutions.html
Castilla, K. (2020). Datos para la identificación de interseccionalidades en el Estado español: ¿una misión imposible hoy?.
Barcelona: Institut de Drets Humans de Catalunya. Recuperado el 6 de agosto de 2021 de https://www.idhc.org/
ca/recerca/publicacions/discriminacio-intolerancia-i-odi/dades-per-a-la-identificacio-d-interseccionalitats-a-l-estatespanyol-
una-missio-impossible-avui.php
CGLU [Ciudades y Gobiernos Locales Unidos]. (2015). Cultura 21: Accions. Compromisos sobre el paper de la cultura a
les ciutats sostenibles. Barcelona: CGLU. Recuperado el 5 de agosto de 2021 de https://agenda21culture.net/sites/
default/files/files/documents/multi/c21 2015web cat.pdf
Christensen-Redzepovic, E. (ed.) (2020). Gender Equality: Gender Balance in the Cultural and Creative Sectors. Brainstorming
Report Reflecting Group Discussions During Voices of Culture Session, Prague, 4-5 September 2019. Voices of Culture.
Recuperado el 5 de agosto de 2021 de https://voicesofculture.eu/2020/02/25/brainstorming-report-gender-balancein-
the-cultural-and-creative-sectors/
Coll-Planas, G., y Solà-Morales, R. (2019). Guia per incorporar la interseccionalitat a les polítiques locals. Igualtats
Connectades: Interseccionalitat a les polítiques públiques locals. Terrassa: Ayuntamiento de Terrassa, Universidad de
Vic y CEPS Proyectos Sociales. Recuperado el 5 de agosto de 2021 de https://igualtatsconnect.cat/wp-content/
uploads/2019/06/Publicacion-Igualtats-Connectades.pdf
Coll-Planas, G., Solà-Morales, R., y García-Romeral, G. (2021). Aplicació de la interseccionalitat en les polítiques i serveis
d’igualtat i no discriminació: reflexions crítiques i recomanacions. Barcelona: Institut de Drets Humans de Catalunya.
Recuperado el 6 de agosto de 2021 de https://www.idhc.org/arxius/recerca/Intsersec-cat-1.pdf
Conor, B. (2021). Género & Creatividad: Progresos al borde del precipicio. París: UNESCO. Recuperado el 6 de agosto de
de https://unesdoc.unesco.org/arfc/48223/pf0000375713
Consell d’Europa. (2017). New paradigm Intercultural Cities: Bridging the equality, diversity and inclusion agendas / Nuevo
paradigma Ciudades Interculturales: Conectando las agendes de igualdad, diversidad e inclusión. Estrasburgo: Consejo
de Europa. Recuperado el 5 de agosto de 2021 de https://rm.coe.int/new-paradigm-intercultural-cities-bridgingthe-
equahty-diversity-and-/1680969356
De Montfort, J.S. (26 de abril de 2021). Remedios Zafra: “El entramado sobre el que construimos nuestras vidas requiere
de una compleja articulación social que no podemos dar por sentada”. The Objective. Recuperado el 30 de agosto
vidas-requiere-de-una-compleja-articulacion-social
Domènech, M., y Partal, A. (2020). Enquesta de participació i hàbits culturals: Informe i proposta d’enquesta. Barcelona:
Centre d’Estudis i Recursos Culturals. Recuperado el 25 de febrero de 2022 de https://cercles.diba.cat/cgi-bin/
koha/opac-retrieve-file.pl?id=ccad703ab7e6bc933401f494ccb34ed5
Fundació Interarts. (2005). Centres Culturals Polivalents: conceptes i models a Europa. Barcelona: Centre d’Estudis i
Recursos Culturals. Recuperado el 25 de febrero de 2022 de https://www.diba.cat/documents/326398/11033687/
Centres+culturals+polivalents%2C%20conceptes+i+models+a+Europa +2005.pdf/95aa6b2b-f96e-4210-8d80-0ec97200e339
Gall, O. (2014). Interseccionalidad e interdisciplina para entender y combatir el racismo. Inter Disciplina, 2(4), 9-34.
Institut de Cultura de Barcelona. (2020). Enquesta de participació i necessitats culturals de Barcelona: Procés d’elaboració i
anàlisi de resultats. Barcelona: ICUB. Recuperado el 25 de febrero de 2022 de https://barcelonadadescultura.bcn.
cat/wp-content/uploads/2020/02/EnqCultura2019 Informe CA.pdf
Jancovich, L. (2017). The participation myth. International Journal of Cultural Policy, 23(1), 107-121. doi:
1080/10286632.2015.1027698
La Diversa. (2018). Escenari de Dones: I Jornada sobre la situació de les dones en el sector cultural. Resumen. Documento PDF.
Martínez i Illa, S. (2010). Pla d’equipaments culturals de Catalunya 2010-2020. Barcelona: Departamento de Cultura y
Medios de Comunicación. Recuperado el 5 de agosto de 2021 de https://cultura.gencat.cat/webAcontent/ dgcc/08
Serveis/Publicacions/documents/arxiu/pec 26 01 11.pdf
Miller, A. (2020). Slump in disabled audiences’ confidence presents major problem for the arts sector. Recuperado el 6 de
agosto de 2021 de https://www.indigo-ltd.com/blog/act-2-confidence-of-disabled-audiences
Miralles, E., y Saboya, M. (2000). Aproximaciones a la proximidad: tipologías y trayectorias de los equipamientos en Europa
y en España. Recuperado el 5 de agosto de 2021 de http://www.laxarxa.cat/altres/noticia/b-aproximaciones-a-laproximidad-
tipo]ogias-y-trayeçtorias-de-loszequjpamientos-en-europa-y-en-espana-b-l·-part
O’Brien, D. (2019). The cultural policy puzzle: Is cultural policy a problem or a solution for social inequality?. IPPR Progressive Review, 26(2), 135-143. https://doi.org/10.1111/newe.12159
OMC (Open Method of Coordination) Working Group of Member States’ Experts. (2021). Towards Gender Equality in
the Cultural and Creative Sectors. Luxemburgo: UE. Recuperado el 5 de agosto de 2021 de https://op.europa.eu/es/
publication-detail/-/publication/36e9028b-c73b-11eb-a925-01aa75ed71a1
Ramos Cebrián, S. (2021). Espacios activos y derechos pasivos: Una historia no resuelta en las políticas culturales de proximidad
(tesis doctoral en red). Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña, Cataluña. Recuperado el 25 de febrero
de 2022 de https://www.tdx.cat/handle/10803/672418#page=1
Rodó-Zárate, M. (2021). Interseccionalitat: Desigualtats, llocs i emocions. Manresa: Tigre de Paper.
Stevenson, D. (2019). The cultural non-participant: critical logics and discursive subject identities. Arts and the Market,
(1), 50-64. doi: 10.1108/AAM-01-2019-0002.
Trànsit Projectes. (2020). Pla estratègic dels centres cívics de Vic. Barcelona y Vic: Diputación de Barcelona y
Ayuntamiento de Vic. Recuperado el 5 de agosto de 2021 de https://www.diba.cat/documents/326398/304055299/
Pla+Centres+Civics+Vic 2020.pdf/40a18d87-1726-1825-491d-cdd96dfcc199?t=1604652770148
UNESCO. (2014). Igualdad de Género. Patrimonio y Creatividad. París: UNESCO. Recuperado el 5 de agosto de 2021 de
http://www.unesco.org/culture/Gender-Equality-and-Culture/flipbook/es/mobile/index.html#p=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Without prejudice to the provisions of article 52 of Spanish Law 22/1987 of November 11 on Intellectual Property, BOE (official state bulletin) of November 17, 1987, and pursuant to said legislation, the author(s) surrender(s) free of charge its rights of edition, publication, distribution and sale of the article, for its publication in Debats. Journal on Culture, Power and Society.
Debats. Journal on Culture, Power and Society is published under the Creative Commons license system in accordance with the «Recognition - Non-Commercial (by-nc) modality: The generation of derivative works is permitted provided that commercial use is not made. Nor can the original work be used for commercial purposes».
Thus, when the author submits his/her contribution, he/she explicitly accepts this assignment of publishing and publishing rights. Authors also authorize Debats. Journal on Culture, Power and Society to include their work in an issue of the journal to be distributed and sold.