Towards a New Radar: Urban Art and Neighborhood Identities in Buenos Aires
DOI:
https://doi.org/10.28939/iam.debats-137-1.4Abstract
In recent years we have witnessed the soaring growth of Urban Art around the world. Many works highlight its link to city marketing, and as yet one more strategy in the global competition to attract investments. However, the growth in Urban Art also stems from other factors such as identity issues and a desire to mark a place as one’s own. Around this last idea, this paper analyzes how Street Art is intertwined with local identity, reorganizing neighborhood space and its linked imageries in Buenos Aires. An anthropological approach is taken that includes observations and interviews, and a survey covering bibliography, Press and social networks to reveal the various needs, expectations and strategies underlying the creation of community murals.
Downloads
References
Alabarces, P., Garriga Zucal, J., i Moreira, M. V. (2008). El «aguante» y las hinchadas argentinas: Una relación violenta.
Horizontes antropológicos, 14(30), 113-136.
Daels, M., i García Dopazo, N. (2017). El barrio de los murales. En A. Traba (Ed.), Siete murales. Buenos Aires: Sullair
Argentina.
Dobleg, G., i Indij, G. (2016). Buenos Aires street art. Buenos Aires: La marca editora.
Giglia, A. (2012). El habitar y la cultura: Perspectivas teóricas y de investigación. Mèxic: Anthropos/Universidad Autónoma
Metropolitana-Iztapalapa.
González Bracco, M. (2019). Arte urbano, entre la mercantilización y la resistencia. El caso de La Boca (Buenos Aires).
Cuadernos de Antropología Social, 50, 125-142.
González Redondo, C. (2019). La política de distritos en el sur de la ciudad de Buenos Aires: Modelos internacionales, actores
locales y territorio (2008-2019) (Tesi de doctorat en Ciències Socials). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Gravano, A. (2003). Antropología de lo barrial. Buenos Aires: Espacio.
Guber, R. (2016). La etnografía. Método, campo y reflexividad (4a ed.). Buenos Aires: Siglo XXI.
Hernández, S. (2019). Los «vecinos» y el «patrimonio». Un análisis del proceso de transformación del barrio de Barracas
(Buenos Aires, Argentina, 2003-2013) (Tesi de doctorat en Ciències Socials). Universidad de Buenos Aires-Université
Paris VIII, Buenos Aires.
Indij, G. (2005). Hasta la victoria, stencil! Buenos Aires: La marca editora.
Kozak, C. (2004). Contra la pared. Sobre graffitis, pintadas y otras intervenciones urbanas. Buenos Aires: Libros del Rojas.
Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.
Lobeto, C. (2018). Intervenciones socioestéticas en el espacio urbano. Legado de arquitectura y diseño, 13(23), 97-106.
Rosler, M. (2017). Clase cultural: Arte y gentrificación. Buenos Aires: Caja Negra.
Saldaña, J. J. (2016). Santos murales: La identidad en las paredes. Buenos Aires: Edició d’autor.
Schacter, R. (2013). The world atlas of street art and graffiti. Sydney: NewSouth Publishing.
Socoloff, I. (2013). Polos, distritos y enclaves en Buenos Aires. De la pedagogía del inversor a la «inflación» de los
precios del suelo. En J. Marín (Ed.), La ciudad empresa. Espacios, ciudadanos y derechos bajo lógica de mercado. Buenos
Aires: Ediciones del CCC.
Thomasz, A. G. (2017). Etnografía de un proceso de resemantización simbólico: Del barrio de La Boca al Distrito de
las Artes. Quid 16, (6), 67-93.
Thomasz, A. G. (2018). Derecho a la cultura y derecho a la vivienda: Un gran conjunto habitacional entre el deterioro
y la estetización. En M. Lacarrieu (Ed.), Ciudades en diálogo entre lo local y lo trasnacional/global (p. 189-202). Buenos
Aires: Imago Mundi.
Valerio, P. (2019). Pintando mi aldea: El arte público en Parque Patricios. Buenos Aires: Edició d’autor.
Yúdice, G. (2002). El recurso de la cultura. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Without prejudice to the provisions of article 52 of Spanish Law 22/1987 of November 11 on Intellectual Property, BOE (official state bulletin) of November 17, 1987, and pursuant to said legislation, the author(s) surrender(s) free of charge its rights of edition, publication, distribution and sale of the article, for its publication in Debats. Journal on Culture, Power and Society.
Debats. Journal on Culture, Power and Society is published under the Creative Commons license system in accordance with the «Recognition - Non-Commercial (by-nc) modality: The generation of derivative works is permitted provided that commercial use is not made. Nor can the original work be used for commercial purposes».
Thus, when the author submits his/her contribution, he/she explicitly accepts this assignment of publishing and publishing rights. Authors also authorize Debats. Journal on Culture, Power and Society to include their work in an issue of the journal to be distributed and sold.