Aquesta és una versió antiga publicada el 2024-06-04. Llegiu la versió més recent.

El metal a l’Argentina: disputes espaciotemporals d’una escena musical

Autors/ores

  • Manuela Belén Calvo

DOI:

https://doi.org/10.28939/iam.debats-138-1.5

Resum

El metal és un gènere musical que ha generat les seues pròpies escenes en aquells països per on ha
circulat. A Llatinoamèrica es pot veure una forta interacció d’aquestes amb la cultura local.
Aquest treball aborda l’escena argentina, que es conforma de manera heterogènia a través de les
relacions socials dels seus integrants i de les disputes que són el resultat d’aquestes interac-
cions. Per a això, s’hi analitzen les tensions que es produeixen de manera espacial i temporal,
tenint-hi en compte que l’escena s’organitza entorn d’un paradigma d’autenticitat que, a més
d’exaltar la cultura marginal, underground i autogestionada, valora de manera positiva el passat
(la «retromania»), el federalisme i la masculinitat heteronormativa. D’aquesta manera, malgrat les
particularitats del context sociopolític argentí i que el metal es presenta com un gènere musical
blanc, occidental i característic de la globalització, s’hi veu una tendència forta a construir
l’escena mitjançant valors propis del tradicionalisme i l’heteropatriarcat. Sota aquests paràmetres
es reconeixen i consagren determinades produccions, mitjans de comunicació, artistes i aficionats.
Aquesta proposta es basa en el cas particular de la ciutat capital (Ciutat Autònoma de Buenos
Aires) i la província de Buenos Aires entre els anys 2011 i 2017, llocs que permeten abordar la
noció de «doble perifèria» i funcionen com a exemple de l’escena
argentina a major escala.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Publicades

2024-05-30 — Actualitzat el 2024-06-04

Versions

Com citar

Calvo, M. B. (2024) “El metal a l’Argentina: disputes espaciotemporals d’una escena musical”, Debats. Revista de cultura, poder i societat, 138(1), pp. 77–90. doi: 10.28939/iam.debats-138-1.5.