Gender disparities in the performing arts labour market
Resum
This article aims to analyse gender inequalities in the performing arts sector in Spain, and more specifically,
the disparities evident in relation to remuneration. Based on a sample of 800 professionals, our results revealed
that the employment situation in Spain is worse for women, who continued to be paid less than their male
counterparts. This held true even when women performed the same duties, had a higher level of training, held
the same positions, or had been working in the sector for the same number of years as men. An understanding
of these inequalities, and especially of their multidimensional character, could help both government agencies
and private sector organisations to develop and implement measures that promote gender equality, which now
forms the basis for cultural diversity in the performing arts.
Descàrregues
Referències
Aldaz Odriozola, L., y Eguía Peña, B. (2016). Segregación ocupacional por género y nacionalidad en el mercado
laboral español. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 156, 3-20. https://doi:10.5477/cis/reis.156.3
Banks, M., y Milestone, K. (2011). Individualization, Gender and Cultural Work. Gender, Work and Organization,
(1), 73-89. https://doi.Org/10.1111/j.1468-0432.2010.00535.x
Becker, G. (1983). Inversión en capital humano e ingresos. En L. Toharia (ed.), El mercado de trabajo: teoría y
aplicaciones. Madrid: Alianza.
Benhamou, F. (1997). La economía de la cultura. Montevideo: Ediciones Trilce.
Cabañés, F. (dir.) et al. (2011). Aproximación a la situación profesional de la gestión cultural en la Comunidad Valenciana.
València: Unitat d’Economia de Cultura - Universitat de València.
Cabañés Martínez, F. (2017). La profesión de gestor cultural. Apuntes sobre la situación actual. Culturas. Revista
de Gestión Cultural, 4(1), 32-43.
Cabó, A., y Sánchez, J. M. (2017). Informe sobre la programació cultural 2016-2017 de l’Ajuntament de Barcelona des
d’una perspectiva de gènere. Barcelona: Departament de Transversalitat de Gènere Gerència de Recursos de
l’Ajuntament de Barcelona.
Carreño, T. (2010). Camins creuats. El perfil actual del gestor cultural a Catalunya. En L. Bonet (coord.), Perfil i
reptes del gestor cultural. Barcelona: Gescènic.
Carreño, T., y Villarroya, A. (2020). L’ocupació cultural en l’àmbit públic. Perfil i condicions laborals dels professionals
de la cultura als ajuntaments. Barcelona: CERC - Diputació de Barcelona.
Conor, B., Gill, R., y Taylor, S. (2015). Gender and creative labour. Sociological Review, 63(S1), 1-22. https://doi.
org/10.1111/1467-954X.12237
Dean, D. (2008). Age, Gender and Performer Employment in Europe. The International Federation of Actors.
Dillman, D. A., Smyth, J. D., y Christian, L. M. (2014). Internet, mail, and mixed-mode surveys: the tailored design
method. Nueva Jersey: Wiley Publishing.
Doistua Nebreda, J. (2016). Las ferias de artes escénicas en el estado español. Propuesta de mejora del estudio del impacto
inducido en el sector (Tesis doctoral defendida). Universidad de Deusto, País Vasco.
Eikhof, D. R., y Warhurst, C. (2013). The promised land? Why social inequalities are systemic in the creative
industries. Employee Relations, 35(5), 495-508. https://doi.org/10.1108/ER-08-2012-0061
Eikhof, D. R., Newsinger, J., Luchinskaya, D., y Aidley, D. (2019). And... action? Gender, knowledge and inequalities
in the UK screen industries. Gender, Work and Organization, 26(6), 840-859. https://doi.org/10.1111/gwao.12318
European Institute for Gender Equality (EIGE). (2016). Gender in culture. Luxemburgo: Publications Office of the
European Union.
European Union. (2019). Culture statistics. 2019 edition. Statistical books, Eurostat. Luxemburgo: Publications Office
of the European Union.
Fernández, I. (2016). Estudio de género en las programaciones de COFAE y en los equipos organizativos de las ferias.
Madrid: COFAE.
Freestone, E. (2012). Women in theatre: how the ‘2:1 problem’ breaks down. Pentabus Theatre.
Fundación Aisge. (2016). Situación sociolaboral del colectivo de artistas y bailarines en España. Madrid: Fundación AISGE.
Fundación SGAE. (2021). Autoras en el audiovisual, la música y las artes escénicas. Un estudio sobre el desarrollo
profesional desde una perspectiva de género. Madrid: Fundación SGAE.
Gallego, J. I., Muntanyola-Saura, D., y Gil Escribano, M. A. (2020). Estudio de género en la industria de la música
en España. Proyecto financiado por el Ministerio de Cultura y Deporte de España-INAEM, encargado por la
Asociación de Mujeres de la Industria de la Música (MIM).
González Ramos, A. M., Vergés Bosch, N., y Martínez García, J. S. (2017). Women in the Technology Labour
Market. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 159, 73-90.
Gouyon, M. (2014). Les femmes dans la création audiovisuelle et de spectacle vivant. Les auteurs de la SACD
percevant des droits en 2011. Culture Chiffres, 4, 1-16.
Guerra, D. (2009). Evaluación del impacto de la formación en gestión cultural de la Universidad de Barcelona (Tesis sin
publicar). Universidad de Barcelona, Cataluña.
Hennekam, S., y Bennett, D. (2017). Sexual Harassment in the Creative Industries: Tolerance, Culture and the
Need for Change. Gender, Work and Organization, 24(4), 418-434. https://doi.org/10.1111/gwao.12176
Hesmondhalgh, D., y Baker, S. (2015). Sex, gender and work segregation in the cultural industries. Sociological
Review, 63(S1), 23-36. https://doi.org/10.1111/1467-954X.12238
Instituto Nacional de Estadística (INE). (2019). Encuesta Anual de Estructura Salarial. Año 2017. Nota de prensa.
Consultado el 3 de abril de 2021 en https://www.ine.es/prensa/ees_2017.pdf
Joseph, A. (2015). Women as creators: gender equality. En UNESCO (ed.), Re/shaping cultural policies. A Decade
Promoting the Diversity of Cultural Expressions for Development (p. 173-187). París: UNESCO Publishing.
Joseph, A. (2017). Gender equality: missing in action. En UNESCO (ed.), Re/shaping cultural policies. Advancing
creativity for Development (p. 189-207). París: UNESCO Publishing.
Kerbel, L. (2012). Swimming in the shallow end. Opportunities for girls in youth drama, focusing on the quantity and
quality of roles available to them. Proyecto de investigación de Tonic Theatre, en colaboración con Company
of Angels, National Youth Theatre of Great Britain y Zendeh.
Lena, J. C., y Lindemann, D. J. (2014). Who is an artist? New data for an old question. Poetics, 43: 70-85. https://
doi.org/10.1016/j.poetic.2014.01.001
Llacuna Ortínez, P. (2017). COFAE 2006-2016. Apuntes históricos. Documento electrónico consultado el 3 de abril
de 2021, en https://www.cofae.net/archivos/12691489670164.pdf
Ministerio de Cultura y Deporte (2018). Anuario de Estadísticas Culturales 2018. Documento electrónico consultado
el 3 de abril de 2021, en https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:eb5b8140-e039-42ab-8e24-500fddc5b2a4/
anuario-de-estadisticas-culturales-2018.pdf
Muro, R. (dir.). (2019). Informe sobre las artes escénicas en España, su financiación y situación laboral (2018). Madrid:
Observatorio de la Academia, Academia de las Artes Escénicas de España.
Pastor Eixarch, P. (2015). Análisis de las diferencias de género en la programación aragonesa del año 2014. Síntesis del
informe. Madrid: Clásicas y Modernas, Asociación para la igualdad de género en la cultura.
Pujar, S. (2016). Gender Inequalities in the cultural sector. Culture Action Europe.
Ramón-Borja Berenguer, M., y Pastor Eixarch, P. (2017). ¿Dónde están las mujeres?, Temporada 2015-16. Primera
edición. Madrid: Clásicas y Modernas, asociación para la igualdad de género en la cultura.
San Salvador del Valle Doistua, R., y Lazcano Quintana, I. [dirs.] (2006). Libro Blanco de las Ferias de Artes Escénicas
del Estado Español. Estudios de Ocio, Universidad de Deusto.
Steiner, L., y Schneider, L., (2013). The happy artist: an empirical application of the work-preference model.Journal
of Cultural Economics, 37(2), 225-246. https://doi.org/10.1007/s10824-012-9179-1
TBR. (2008). Women in leadership in the creative and cultural sector. Cultural Leadership Programme.
Unesco. (2019). Cultura y condiciones laborales de los artistas. Aplicar la Recomendación de 1980 relativa a la Condición
del Artista. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Veiga Barrio, I. (2016). Informe de igualdad en las artes escénicas: análisis de la programación y equipos directivos del
CDN. Temporada 2013-2014. Madrid: Clásicas y Modernas, asociación para la igualdad de género en la cultura.
Villarroya, A., y Barrios, M. (2019). Desigualtats de gènere en l’ocupació cultural a Catalunya. Informes CoNCA,
IC17 (2019).
Villarroya, A. (2017). L’ocupació en el sector de la cultura des d’una perspectiva de gènere. DeCultura, 50, nov.
, 1-59.
Wade Steketee, M., y Binus, J. (2015). Women Count: Women Hired Off-Broadway 2010-2015. Nueva York: League
of Professional Theatre Women.
Zafra, R. (2018). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Editorial Anagrama.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Sense perjudici del que disposa l'article 52 de la Llei 22/1987 d'11 de novembre de Propietat Intel·lectual, BOE del 17 de novembre de 1987, i conforme a aquest, els/les autors o autores cedeix/en a títol gratuït els seus drets d'edició, publicació, distribució i venda sobre l'article, per tal que siga publicat a Debats. Revista sobre cultura, poder i societat.
Debats. Revista de cultura, poder i societat es publica sota el sistema de llicències Creative Commons segons la modalitat “Reconeixement – NoComercial (by-nc): Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faça un ús comercial. Tampoc no es pot fer servir l’obra original amb finalitats comercials”.
Així, quan l’autor/a envia la seva col·laboració, accepta explícitament aquesta cessió de drets d’edició i de publicació. Igualment autoritza Debats. Revista de cultura, poder i societat la inclusió del seu treball en un fascicle de la revista perquè es puga distribuir i vendre.