Mobilitat, efimeritat i economies turístiques: tour grafiter practicant running a León, Guanajuato
DOI:
https://doi.org/10.28939/iam.debats-137-1.3Paraules clau:
tourism, urban art, Mexico, urban imaginaries, mobility, ephemeralityResum
En aquest article analitze la creació d’un tour per a runners que mostra l’art del grafit per encàrrec (o art urbà) a León, Guanajuato, Mèxic. Fundats el 2017, els recorreguts són part d’un canvi econòmic i cultural molt gran que allunya la ciutat de les seues arrels agrícoles i industrials. Des de la dècada dels 90, León ha buscat l’estatus de ciutat global sense deixar d’intentar reivindicar connexions amb la tradició. Pràctiques creatives com l’art urbà ajuden a cultivar una imatge urbana atractiva. Argumente que els recorreguts fan destacar tres temes al bell mig tant del debat de les ciutats creatives com dels desafiaments i les friccions que hi ha en la institucionalització del grafit: mobilitat, efimeritat i economia.
Descàrregues
Referències
Austin, J. (2002). Taking the train. New York: Columbia University Press.
Bloch, S. (2020). Going all city. Chicago: University of Chicago Press.
Bruce, C.F. (2016): “Tour 13: From Precarity to Ephemerality,” GeoHumanities, DOI:
1080/2373566X.2016.1234352
Camarena, D. (2001). “Recopicación gráfica de graffiti en León,” unpublished undergraduate
thesis, Universidad Iberoamericana León.
Campbell, B. (2003). Mexican murals in times of crisis. Tucson: University of Arizona Press.
Cockcroft, E., Weber, J. and Cockcroft, J. (1977). Toward a People's Art. New York: Dutton.
Coffey, M. K. (2012). How a revolutionary art became official culture. Durham: Duke
University Press.
Ferrell, J. (1993). Crimes of Style: Urban Graffiti and the Politics of Criminality. Garland.
Galvis, J. P. (2017). Planning for urban life: Equality, order, and exclusion in Bogotá's lively
public spaces. Journal of Latin American Geography, 16(3), 83-105.
García Canclini, N. (2001) Consumers and Citizens: Globalization and Multicultural Conflicts,
trans. George Yúdice. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Gómez Vargas, H. (2020). Personal communication with author.
Hernández Sánchez, P.(2008), La Historia de Graffiti en Mexico 2.0. Mexico: IMJUV
Hernández, L. (2018). Personal Interview, December 13.
Jasso, R. (2013). “León Pinta Su Pared,” Revista Cultura Alternativa, Publication of the Instituto
Cultural de León, no 33, p.9.
Keim. (2016). Personal Interview.
Latorre, G. (2019). Democracy on the Wall: Street Art of the Post-dictatorship Era in Chile. The
Columbus: Ohio State University Press.
Macdowell L. (2019). Instafame: Graffiti and Street Art in the Instagram Era, United Kingdom,
New York: Intellect Books.
McAuliffe, C. (2012). Graffiti or street art? Negotiating the moral geographies of the creative
city. Journal of urban affairs, 34(2), 189-206.
McRobbie, A. (2018). Be creative: Making a living in the new culture industries. London: John
Wiley & Sons.
Merriman, P., Jones, R., Cresswell, T., Divall, C., Mom, G., Sheller, M., & Urry, J. (2013).
Mobility: Geographies, histories, sociologies. Transfers, 3(1), 147-165.
Mould, O. (2018). Against creativity. New York: Verso Books.
Nickis, Interview, May 11, 2015, León Guanajuato.
Orion, Personal Interview, May 13, 2015, León Guanajuato.
Ortiz van Meerbeke, G., & Sletto, B. (2019). ‘Graffiti takes its own space’ Negotiated consent
and the positionings of street artists and graffiti writers in Bogotá, Colombia. City, 23(3), 366-387.
Pabón-Colón, J. N. (2018). Graffiti Grrlz: Performing Feminism in the Hip Hop Diaspora. New
York: NYU Press.
Rangel, P. Personal Interview, September 17, 2019, Mexico City, Mexico.
Rodríguez, C. (2017). “Plasman artistas su ingenio en panteón,” El Sol de Leon, October 31,
<https://www.elsoldeleon.com.mx/local/pintan-a-la-muerte>. Access date: March 2019.
Salazar, N. B. (2018). Theorizing mobility through concepts and figures. Tempo Social, 30(2),
-168.
Spok, Personal Interview, May 11, 2015, León Guanajuato..
Swanson, K. (2013). Zero tolerance in Latin America: Punitive paradox in urban policy
mobilities. Urban Geography, 34(7), 972-988.
Téllez Valencia, C. (2014). La construcción de la tecnocracia en León y su proyecto inacabado
de participación social. Relaciones. Estudios de historia y sociedad, 35(138), 209-243.
Wilson, D. (2017). Making Creative Cities in the Global West: The New Polarization and
Ghettoization in Cleveland, USA, and Glasgow, UK. In Inequalities in Creative
Cities (pp. 107-127). New York: Palgrave Macmillan.
Young, A. (2010). Negotiated consent or zero tolerance? Responding to graffiti and street art in
Melbourne. City, 14(1-2), 99-114.
Wes, Personal interview, May 13, 2015, León Guanajuato.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Sense perjudici del que disposa l'article 52 de la Llei 22/1987 d'11 de novembre de Propietat Intel·lectual, BOE del 17 de novembre de 1987, i conforme a aquest, els/les autors o autores cedeix/en a títol gratuït els seus drets d'edició, publicació, distribució i venda sobre l'article, per tal que siga publicat a Debats. Revista sobre cultura, poder i societat.
Debats. Revista de cultura, poder i societat es publica sota el sistema de llicències Creative Commons segons la modalitat “Reconeixement – NoComercial (by-nc): Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faça un ús comercial. Tampoc no es pot fer servir l’obra original amb finalitats comercials”.
Així, quan l’autor/a envia la seva col·laboració, accepta explícitament aquesta cessió de drets d’edició i de publicació. Igualment autoritza Debats. Revista de cultura, poder i societat la inclusió del seu treball en un fascicle de la revista perquè es puga distribuir i vendre.