An enchanted barcelona mirrored in fiction
Resum
The novel is a product of the bourgeoisie’s interest in the empirical mastery of reality. From the start, writing on reality took a forking path. On one side, it became journalism; on the other, it took the form of the novel. But whereas journalism intervenes in the reality that it mediates, the novel focuses on the characters’ subjectivity. Journalism seeks to capture facts in their evanescence, while the novel lingers on the details of the milieu and the psychological folds of the action. Such attention to the temporality of events privileges urban space. As is the case in other literatures, the convergence of novel, journalism, and city is amply represented in Catalan novels, where Barcelona is the ostensible subject and the action a pretext for the author’s interest in minuting the broad facts of urban life. A significant number of contemporary novels about Barcelona use places and scenes that were previously mythologized. Their authors show fondness for a narrow strip of history covering about a century and a half. Locked within these temporal limits, the Catalan novel evinces little capacity to generate new myths. Neither the chronotope of the mythologized Barcelona of the 1980s nor those of the Rose of Fire or of the city under the dictatorship are of any use for the Barcelona that is now recovering from the deep economic crisis of the 2010s and leading the greatest political crisis of the post-Franco state. Entangled in historicism and in the cult of modernity, the novel is still seeking the narrative paradigm of the present time.Descàrregues
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Sense perjudici del que disposa l'article 52 de la Llei 22/1987 d'11 de novembre de Propietat Intel·lectual, BOE del 17 de novembre de 1987, i conforme a aquest, els/les autors o autores cedeix/en a títol gratuït els seus drets d'edició, publicació, distribució i venda sobre l'article, per tal que siga publicat a Debats. Revista sobre cultura, poder i societat.
Debats. Revista de cultura, poder i societat es publica sota el sistema de llicències Creative Commons segons la modalitat “Reconeixement – NoComercial (by-nc): Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faça un ús comercial. Tampoc no es pot fer servir l’obra original amb finalitats comercials”.
Així, quan l’autor/a envia la seva col·laboració, accepta explícitament aquesta cessió de drets d’edició i de publicació. Igualment autoritza Debats. Revista de cultura, poder i societat la inclusió del seu treball en un fascicle de la revista perquè es puga distribuir i vendre.