Imagining the Nation through Television Fiction: Memory, Proximity and Daily Life
Resum
This paper reflects on the importance of television (especially TV fiction)
in the imaginary of Nations. With this end in view, we first look at the role
played by television as an instrument of socialization, as well as its ability
to consolidate and naturalise an imaginary based on the dissemination
of various ideological representations of reality. Second, we explore the
ritual function of television and its incarnation in daily life, routines, and
the family setting of the broad masses. It is a dimension that studies
on the nation and nationalism are increasingly taking into account as
central factors in the process of national construction — especially
regarding the fostering of a sense of belonging and in imagining an
abstract community. Last but not least, we focus on television fiction
because it makes up the lion’s share of the programmes in most TV
stations and is probably the most relevant narrative we can find in
contemporary societies. Among the various discursive strategies
shaping this definition of the nation, we examine the construction of
the story of the nation’s past and present (in which the stories are set
within nationally-defined regions and spheres) and the tactical resort
to cultural and linguistic proximity
Descàrregues
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Sense perjudici del que disposa l'article 52 de la Llei 22/1987 d'11 de novembre de Propietat Intel·lectual, BOE del 17 de novembre de 1987, i conforme a aquest, els/les autors o autores cedeix/en a títol gratuït els seus drets d'edició, publicació, distribució i venda sobre l'article, per tal que siga publicat a Debats. Revista sobre cultura, poder i societat.
Debats. Revista de cultura, poder i societat es publica sota el sistema de llicències Creative Commons segons la modalitat “Reconeixement – NoComercial (by-nc): Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faça un ús comercial. Tampoc no es pot fer servir l’obra original amb finalitats comercials”.
Així, quan l’autor/a envia la seva col·laboració, accepta explícitament aquesta cessió de drets d’edició i de publicació. Igualment autoritza Debats. Revista de cultura, poder i societat la inclusió del seu treball en un fascicle de la revista perquè es puga distribuir i vendre.