
Valencian Politicians under the spotlight of the  
À Punt TV network: A study of television coverage 
of the 2019 regional elections*

Àlvar Peris Blanes
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA 
alvar.peris@uv.es
ORCID: 0000-0002-2323-2766

Benjamín Marín Pérez
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA

benjamin.marin@uv.es
ORCID. 0000-0001-8957-7647

Sebastián Sánchez Castillo
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA 

sebastian.sanchez@uv.es
ORCID. 0000-0003-3751-6425

Received: 10/02/2020
Accepted: 20/04/2020

ABSTRACT
Despite repeated failures by the former Valencian television network — Canal 9 [Channel 9] — 
to live up to its public broadcasting duties, the station’s closure in 2013 still came as a shock. 
The step by the regional government (then run by the Conservative Partido Popular — PP) had 
a huge public impact, depriving Valencians of their public TV network at a stroke. That is why 
Valencian society had high hopes when a new public media platform — Punt Mèdia — was 
launched. Among other things, politicians and broadcasters needed to show that a more 
even-handed, professional approach could be taken to media reporting. The 2019 Regional 
Elections were a wonderful opportunity to prove this. On the one hand, it was a chance to use 
new audiovisual methods to better convey political information to citizens. On the other hand, it 
gave the network and its masters the chance to renounce the shameless political partisanship 
that had so marred Canal 9’s history. This paper looks at the extent to which these goals were 
attained. It does so by examining À Punt's coverage of the election. Specifically, we focused 
on political interviews with candidates, and on the electoral debates. Various methodologies, 
both quantitative and qualitative, were used. We found that both the form and depth of news 
stories were fairly balanced. Nevertheless, the network showed a surprising lack of ambition 
despite À Punt’s stated aspiration to be Valencia’s leading TV station.

Keywords: regional elections, Valencian politics, À Punt, political interviews, electoral 
debates, ‘infotainment’.

67 / 84—DEBATS · Annual Review, 5 · 2020

DOI: http://doi.org/10.28939/iam.debats-en.2020-4 
ISSN 2530-898X (print)
ISSN 2530-8262 (electronic)

* This study falls within the framework of the “Strategies, Agendas, and Discourses in Electoral Cyber-Campaigns” R&D Project 
[Estrategias, agendas y discursos en las cibercampañas electorales: medios de comunicación y ciudadanos] (Ref. CSO2016-77331-
C2-1-R), granted by Spain’s Ministry for the Economy and Competitiveness (MEC) for the period 2017-2020 and drawn up by the 
Mediaflows Research Group (www.mediaflows.es/en).



68 — Àlvar Peris Blanes - Benjamín Marín Pérez - Sebastián Sánchez CastilloDEBATS · Annual Review, 5 · 2020

sons for this. One was that the local audiovisual sector 

was over-cosseted by the RTVV. Another was the sheer 

inefficiency of policies for fostering the audiovisual 

sector, with lots of back-handers and favouritism. 

Certain firms and professionals (most of them from 

Madrid) took the lion’s share of the work. When the 

public broadcasting corporation closed, it was not 

only the 1,600 people working in the network who 

lost their jobs but also many in ancillary sectors, with 

an additional 4,000 workers losing virtually their sole 

source of income overnight. This is without counting 

the hundreds of students and young professionals who 

suddenly faced bleak career prospects. Many left the 

industry for good (Peris Blanes, 2015).

Some have argued that the economic disaster RTVV 

became (what with the network’s gross distortion of 

news, lack of plurality, and plunging audiences) were 

all part of a plot to discredit public broadcasting. The 

story is that there were plans to privatise it or to sim-

ply let it sink without trace (Col·lectiu Blasco, 2014; 

Xambó, 2013; Flors and Climent, 2013). During Spain’s 

economic crisis in Spain, the notion grew — especially 

in Conservative circles — that public broadcasting was 

costing a fortune and could be scrapped so that the 

money could be spent instead on meeting citizens’ 

basic needs. Back then, the discourse of those wishing 

to silence regional TV stations was that such public 

broadcasters were spendthrift, racking up huge deficits, 

and were poorly-managed if not downright corrupt. 

Such criticisms can still be heard today.

Since the idea of regional communication began to 

take hold in Spain some four decades ago (De Mora-

gas, Garitaonaindía and López, 1999), many research 

studies have been carried out on the subject Marzal 

and Zallo, 2016; Marzal, Casero and Izquierdo, 2015; 

INTRODUCTION: THE MEDIA AND POLITICAL CONTEXT
À Punt Televisió (public TV network) began regular 

broadcasting on the 10th of June 2018 after two months 

of test transmissions. This ended a stage that had 

begun in 2016 with the creation of Corporació Valen-

ciana de Mitjans de Comunicació (CVMC) [Valencian 

Broadcasting Corporation] under Act 6/2016 of the 

15th of July and that continued with the beginning of 

Punt Ràdio broadcasts on the 11th of December 2017. 

The network’s multimedia platform was launched 

a few days later on the 18th of December under the 

name À Punt Mèdia. The first television broadcasts 

showed that the Valencian public broadcasting net-

work had finally overcome the legal, employment, 

technical, and financial hurdles that had hitherto 

seemed insuperable.

The re-launch of public broadcasting brought to an 

end the period marked by the sudden, unilateral 

closure of Radiotelevisión Valenciana (RTVV) by the 

regional PP government in November 2013. The 

fall-out from that decision left a deep, collective scar. 

During the period in which there was no regional 

public broadcaster, most Valencians realised that with 

the odd exception, they counted for nothing when 

it came to TV and radio broadcasting. Quite simply, 

there was no one to tell the story of their successes 

and failures. It was even harder to find reports in 

Valencian on the television and radio, despite the 

tongue being one of the two co-official languages in 

The Valencian Country and, furthermore, spoken by 

roughly half of the region’s population. 

On the one hand, the RTVV’s mission included foster-

ing the Valencian audiovisual industry, which went 

through lean times after the network’s closure. Some 

AV businesses went to the wall. There were several rea-

Corresponding author: Àlvar Peris Blanes. Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació. Facultat de 
Filologia, Traducció i Comunicació Avda. Blasco Ibáñez, 32 - 46010, Valencia (Spain). 
Suggested citation: Perís Blanes, A. et al. (2020). Valencian Politicians under the spotlight of the À Punt TV network: A study 
of television coverage of the 2019 regional elections. Debats. Journal on Culture, Power and Society, 5, 67-84. DOI: http://doi.
org/10.28939/iam.debats-en.2020-4



69—Valencian Politicians under the spotlight of the À Punt TV network DEBATS · Annual Review, 5 · 2020

Francés, 2014; Zallo, 2011) calling for regional, county, 

and municipal radio and television coverage, whether 

through public broadcasters or through private ones. 

It is argued that such coverage is a benchmark of a 

societies’ democracy. Such an approach has mainly 

been adopted in Northern Europe (Marzal and Soler, 

2016: 123). From this standpoint, a good public com-

munication service needs to be as highly prized as 

other planks in the Welfare State, such as Education 

and Health. Thus, a regional broadcasting system is 

not a waste of money but rather a social investment 

that boosts regional wealth.

There are many, diverse reasons why these regional 

and local broadcasters are prized. The first is that 

they provide an irreplaceable public service that both 

mirrors and trumpets social, cultural, linguistic, and 

institutional reality in Spain’s regions, and in so do-

ing, expresses the constitutional organisation of the 

Spanish State. Such an approach both helps articulate 

a region and fosters a feeling of belonging which 

in turn tends to boost both citizens’ quality of life 

and social harmony. Second, it gives an impetus to 

a region’s audiovisual industry and often powers in-

novation in both content and technology. Regional 

public audiovisual media have spawned talent and 

knowledge that has been exported to the rest of Spain 

and beyond. Furthermore, audiovisual output has given 

an economic boost to the hinterland it serves, sup-

porting industry and companies in the area. Last but 

not least, it offers content that differs from producers 

elsewhere, both in terms of news and entertainment. 

In this setting, the launch of À Punt raised high hopes 

in various sectors of Valencian society especially in the 

political sphere but also in the cultural and economic 

ones. Yet the launch took place in a fiendishly complex, 

highly-fragmented context, with ‘free-to-air’ content 

and ‘pay content’ available to all. The increasingly 

global nature of the industry made it ever harder to 

compete — a problem that was particularly acute 

for regional TV stations. The consolidation of OTT 

(Over The Top) audiovisual consumption platforms 

broadcasting continually over the Internet makes life 

tough for the mainstream media. Thus, for example, 

Netflix, HBO, and Amazon Prime are transforming the 

audiovisual consumption habits of a big chunk of the 

population (Izquierdo-Castillo, 2017). Furthermore, 

the social media are creating, distributing, and con-

suming news and entertainment content, especially 

among young people (Conway et al., 2015). 

According to Barlovento Comunicacíon (which bases 

its findings on data furnished by Kantar Media), the 

upshot of all this is that À Punt captured 2.1% of screen 

share during its first full year in which its audience was 

measured. This was 0.8% more than in the previous 

year but fell a long way short of forecasts. This was 

a poor result if one takes programming as a whole. 

Nevertheless, there were a few bright spots: the daily 

quiz show Atrapa’m si pots [‘Catch me if you can’] (4.0% 

of screen share for the 2019-2020 season); weekend 

‘docutainment’ A córrer (4.9% of screen share in the 

same period); the popular series L’alqueria blanca (4.8% 

of screen share), also a hit during the RTVV period; 

NTC Migdia [Midday News] (5.9%). Despite this last 

figure, some programmes occasionally gained high 

shares at moments when all eyes were on the news 

(for instance, during the torrential downpours that 

hit the region, and during the Fallas festivities). One 

of the criticisms levelled at the network is that it has 

failed to establish itself as the key source of news for 

The Valencian Country. From this standpoint, an 

electoral campaign offered a golden opportunity to 

boost viewing figures and show Valencian society 

that the new public broadcasting project is a great 

deal better than what was offered hitherto both in 

terms of content and style.

In any event, the low audience figures were scathingly 

criticised by the political opposition — basically PP and 

Ciudadanos — which accused the regional network of 

serving the interests of Valencia’s Regional Government 

led by PSPV-PSOE and Compromís, with the support of 

Podemos. In fact, the accusation of bias was so strong 

that these opposition parties — Isabel Bonig, for PP, 

and especially Toni Cantó for Ciudadanos — often 

referred to À Punt as “TeleCompromís”, insinuating 

that Compromís exercised political control over the 

TV network’s staff and content, as if the situation were 



70 — Àlvar Peris Blanes - Benjamín Marín Pérez - Sebastián Sánchez CastilloDEBATS · Annual Review, 5 · 2020

akin to that formerly found in RTVV. Going beyond 

political views, an audit report drawn up by GFK on 

the network’s news programmes during the first quarter 

of 2019, the percentages of time given to the various 

politicians were: President Puig, with 78 appearance 

and 10.1% of the total — three times more than the 

Vice-President Mónica Oltra, who only appeared for 

3.3% of the time, trailing the time given to PP’s Isabel 

Bonig and Pablo Casado. Compromís chalked up the 

least speaking time, just a whisker behind Vox’s 8.1% 

of the total. By contrast, PP led in this category with 

31.6%. PSPV-PSOE had 30.5%, Unidas Podemos had 

14.4% of screen time, and Ciudadanos came last with 

14%. These data need to be weighed together with 

analysis of other political-content television formats.

The relationship between the media and politicians is 

a complex one. The concept of mediatisation (Hepp, 

Hjarvard and Lundby, 2015; Mazzoleni and Schulz, 

1999) has been used to explain the negotiations carried 

out among the various social actors for establishing 

news priorities, taking for granted that — under given 

circumstances and in certain contexts — the media 

impose their production priorities, language, and 

pace on politics (Castelló, 2012). In other cases, it is 

politicians who pull the media’s strings. In Spain, this 

negotiation follows a systemic dynamic that Hallin 

and Mancini (2004) term polarised pluralism, whereby 

Southern European media are heavily influenced by 

political parties. Some studies bear this out, especially 

in connection with election campaigns (Casero Rip-

ollés et al., 2016; Valera-Ordaz, 2015). During election 

campaigns, the Central Electoral Board (JEC) stipulates 

that TV coverage of each political party must be di-

rectly proportional to the number of seats each party 

held in the previous legislature and parliament. This 

principle runs counter to journalistic criteria. That is 

why it is worthwhile analysing TV in the run-up to 

the campaign because this is when any media bias is 

more easily seen.

It is for these reasons that we consider À Punt’s TV news 

coverage of the 2019 Valencian Regional Elections to 

be of special academic and social interest. Given that 

the run-up to the campaign has already been tackled 

by the aforementioned study, we shall focus on how 

the political interviews were conducted, and how the 

debate among the various presidential candidates for 

the Valencian Regional Government panned out.

POLITICAL COMMUNICATION ON TELEVISION:  
BETWEEN INFORMATION AND ENTERTAINMENT
Politics and its manifestations in the public arena 

are undergoing a deep transformation. Digital tech-

nologies (especially the Internet, social media, and 

mobile devices) have forever changed the way we 

relate to one another and how we socially organise 

(Shirky, 2008). Internet, for example, has become a 

dynamic ecosystem and fertile ground for grassroots 

participation, in which parties have lost sole control 

over political action, the media, and information. 

A radically different political culture is drawing on 

communitarian practices and collaboration given the 

enormous scope offered by digitalisation (Sánchez 

Duarte, 2016). Nevertheless, the new rules of the 

game remain fluid and it will take time before they 

become settled (López García and Valera Ordaz, 2017; 

Vaccari, 2013).

This transitional period of political communication 

exhibits hybrid features and is much more complex 

than the system that came before it (Chadwick, 2013). 

To this are added the changes and processes that have 

been under way for several decades, such as: (1) the 

blurring of the bounds between information producers 

and information consumers; (2) setting equal store by 

facts and opinions; (3) the confusion between what is 

public and what is private; (4) the disappearance of the 

distinction between information and entertainment 

(Delli Caprini and Williams, 2011; Mazzoleni, 2010). 

The last of these changes stems from the ‘entertain-

ment’ approach taken to giving the news — the so-

called hard news (Langer, 2000) — which involves a 

lot of showmanship in delivering the news discourse 

(Casero et al., 2017; Pellisser and Pineda, 2014) — 

and the growing political content in entertainment 

programmes — especially in magazine slots and talk 

shows (Peris Blanes and López-Rico, 2017). This cross 



71—Valencian Politicians under the spotlight of the À Punt TV network DEBATS · Annual Review, 5 · 2020

between information and entertainment has given 

rise to the term infotainment (Thussu, 2007; Brants, 

1998) and that, in the case of politics, has been called 

political infotainment (Berrocal et al., 2014), pop politics 

(Mazzoleni and Sfardini, 2009) and more recently, as 

politainment (Berrocal Gonzalo, 2017).

These practices began to appear in the second stage 

of political communication (Blumler and Kavanagh, 

1999) in the mid 1960s, coinciding with the mod-

ernisation of election campaigns (Norris, 2000). The 

clearest changes during this period went hand-in-hand 

with growing mediatisation (Mazzoleni, 2010). Among 

other things, there was growing professionalism in 

campaign organisation and communication, hence 

the rise of political advisors and ‘spin-doctors’ in 

the political and electoral marketing field, which 

became much more sophisticated and reached ma-

turity (Maarek, 2009). At the same time, television 

became the key tool for conveying and legitimising 

the political message, in keeping with the importance 

of image in winning elections. In general terms, the 

demands and pace of television boosted showman-

ship and personalisation (Bennet, 2012), fragmenting 

political information both in and beyond election 

campaigns. In any event, given the medium’s drama 

and leisure content, election campaigns naturally 

lend themselves to treating politics as an exercise in 

showmanship (Edelman, 1988). 

Advertisements are the best-known form of TV propa-

ganda so it is hardly surprising that these have become 

iconic features of modern election campaigns. Debates 

among the candidates have also become a key feature 

in TV coverage of campaigns (Canel, 2006). The fact 

that image is everything on TV means that news 

focuses on the candidate, pushing the party into the 

background. Politics is turned into a clash between 

leaders in a kind of electoral horse race (Maarek, 2009), 

with winners and losers and where political informa-

tion is ‘dumbed down’ for mass audiences. This is 

why candidates’ messages are simple and brief, on the 

lines of a military briefing or a sports commentary. 

Everything comes down to ‘the sound bite’ and rak-

ing over candidates’ private lives — sometimes that 

often crosses the line into gutter-press sensational-

ism (Holtz Bacha, 2003). Such an approach is now 

par for the course in TV coverage of politics. In the 

third stage of political communication (the one we 

are currently in), election campaigns have become 

hyper-mediatised thanks to the digital revolution, 

which has boosted many of these practices and brought 

new ones into play. 

In any case, ‘infotainment’ is a subject that is hot-

ly debated by the experts. For some authors, these 

practices lead to a debasement and trivialisation of 

information, with citizens losing interest in what 

has become little more than a televised ‘bear garden’ 

(Langer, 2000). The outcome of such an approach is 

ever worsening mainstream TV coverage that focuses 

on the anecdotal and the superficial (Abril, 1997). 

Here, journalistic principles are thrown to the winds 

and flagship news programmes sink in the ratings and 

in the public’s esteem (Redondo and Campos, 2015). 

In this respect, some authors have wondered whether 

‘infotainment’ is a sign that journalism is giving way 

to economic interests. The ‘commercialisation’ thesis 

(McChesney, 1999) argues that the mainly economic 

view taken by the media is to blame for the changing 

approaches found on TV and radio, and the relentless 

rise of ‘entertainment’ in all networks’ slots.

For others, the introduction of political content in 

entertainment, and the incorporation of entertain-

ment in news coverage may ‘empower’ the population 

(Hartley, 2000). This is because many people who 

would not otherwise be interested in politics are better 

informed, share arguments and views, and become 

aware of how politics affects their daily lives. From this 

point of view, such content may play a democratising, 

liberating, and even an inclusive role (Harrington, 

2008) given that it opens public debate to new actors 

and themes, lessening the deep disillusionment felt 

by some sectors of society (mainly the young and/or 

less educated). Furthermore, such authors argue that 

criticism of ‘infotainment’ overlooks the fact that the 

genre gives journalists a great deal of freedom (Ben-

son, 2005). Indeed, Bolin (2014) argues that we are 

living in an age of hyper-journalism that has invaded 



72 — Àlvar Peris Blanes - Benjamín Marín Pérez - Sebastián Sánchez CastilloDEBATS · Annual Review, 5 · 2020

new fields. Other authors prefer to sit on the fence, 

recognising the value of combining entertainment 

and information on the one hand, while arguing the 

need not to go overboard (León, 2010). The tensions 

between these approaches are clearly apparent in 

televised political interviews and election debates.

The political interview on television
TV interviews with politicians are a golden opportu-

nity for viewers to discover political leaders’ activities 

and proposals (Roca Cuberes, 2014). An interview is 

seemingly a collaborative venture but often the two 

speakers — interviewer and interviewee — form an 

asymmetric pair in which control over the interview 

is fought out between a powerful politician and a 

journalist hunting for a story or a headline. At this 

level, the interview becomes an exercise in negotia-

tion, even if it is wrapped up in linguistic niceties 

(Cortés and Bañón, 1997). Here, a political interview 

is far from being a spontaneous encounter between 

journalist and politician. Instead, it is a meeting in 

which each party has clear, institutional objectives. 

Politicians are answerable to the general public and 

defend their deeds and political activities during the 

interview. The journalist assumes the mantle of a 

public representative, acting as middle-man. The 

questions asked by the journalists are supposedly of 

broad public interest (Bolin, 2014). The journalist’s 

goal is to find out the details of the policies carried 

out by the politician and the party or government 

he represents. The interests of the two people in the 

interview are therefore at odds and it is not unusual 

to see sparks fly.

TV interviews with politicians were initially popular on 

private stations and were later taken up by public ser-

vice broadcasters, given that the content can be broadly 

construed as being in the public interest (Wieten and 

Pantti, 2005). Nevertheless, there are differences in ap-

proach, depending on who owns the channel, and on 

criteria regarding balance and neutrality. Accordingly 

to Montgomery (2008), the classic form taken by a 

political interview can be described as a “rendering of 

account”, which is perfectly reflected in the so-called 

‘turn system’ (Heritage and Greatbatch, 1991). This 

practice is based on two basic features of modern 

journalism: (1) neutrality or ‘neutralism’ as Clayman 

(1992) would have it; (2) adversarialism (Clayman and 

Heritage, 2002). Neutrality in interviews is based on 

precepts that are hard to pin down (Pomerantz, 1984; 

Heritage and Clayman, 2010). Sometimes, the journal-

ist asks complex, delicate questions in order to drag 

third parties into the interview. It is possible to tread 

the fine line between neutrality and adversarialism 

but sudden interruptions from either side can easily 

lead to open hostility.

From this standpoint, in both kinds of interviews, 

companies whether public or private tend to generally 

adopt neutrality and adversarialism and this guides 

the way journalists behave. That said one can see a 

marked tendency to abandon or undermine these 

rules on commercial channels — something that is 

not seen on public TV programmes1 (Roca Cuberes, 

2014). In any case, the commercial TV stations also 

use the formulas, follow-up questions, challenges, 

preferences and so on that are associated with classic 

political interviews. Be that as it may, scholars continue 

to hotly debate the two alternative trends or editorial 

lines. Various studies highlight the financial aspect of 

TV political interviews and thus the tendency to put 

advertisements first and the public interest second. 

Such programmes have frequent advertising slots and 

form part of the entertainment output — a format that 

keeps advertisers happy but which is to the detriment 

of the public interest and makes it that much harder 

for audiences to follow the thread of the political ar-

gument. By contrast, other writers stress the media’s 

growing freedom, which is also seen in interviews 

where journalistic interests prevail over political and 

economic ones (Marchetti, 2005).

The electoral debates
Political debates are becoming a key element in elec-

tion campaigns and are expected by citizens (Maarek, 

 1	 Translator’s note: While this is true of Spanish public 
broadcasters, it clearly does not apply to some other 
countries (the UK’s BBC has become something of a repeat 
offender in breaching its Royal Charter in this respect).



73—Valencian Politicians under the spotlight of the À Punt TV network DEBATS · Annual Review, 5 · 2020

2009). It is almost as if such debates have become 

ritual events that legitimise arguments and candidates 

(Mazzoleni, 2010). In many cases, these debates have 

become the high point of the campaign, or at least, the 

most spectacular, and upon which media and public 

attention focus. That is why they are so important 

in shaping public opinion (Peris Blanes et al., 2017), 

influencing how votes are cast, and in making ‘swing 

voters’ swing one way or the other (Barreiro, Pereira 

and García, 2015). Accordingly, election debates are 

like an arena in which the various political players 

slug it out like the gladiators of old. These events 

boil down to building a media agenda, giving voice 

to citizens concerns, winning over the public, and 

boosting public interest in politics for the short life 

of the election campaign (López García et al., 2018; 

Humanes, 2014). 

This is why TV political debates are big media events 

(Dayan and Katz, 1995) both in terms of audience 

numbers — with over 60% of screen share (García, 

2015) — and in the amount of information they spawn 

(news, commentaries, analysis that feed other content 

in press, radio, television, and — increasingly — the 

social media). The importance of these debates does 

not solely lie in the TV audience but also in how 

they trickle down to diverse population segments. 

They provide a perfect example of how ‘old’ and 

‘new’ media metaphorically copulate and replicate, 

turning the public into both onlookers (voyeurs) and 

participants (bedfellows), coupling multiple commu-

nication platforms — such as a second screen which 

many use with TV and Twitter (Vaccari, Chadwick 

and O’Loughlin, 2015).

As Mazzoleni (2010: 203-204) notes, there were prec-

edents for election debates in the first stage of political 

communication. Yet they only became items of mass 

consumption during the presidential campaign be-

tween Kennedy and Nixon in The United States and 

this was quite simply because they were the first to 

be televised. Those debates personalised politics to 

an unheard of degree. They have been analysed ad 

nauseum from every angle (organisation; stage-setting; 

different kinds of formats, and so on). The Americans 

took a rigid approach, with advisors and ‘spin doc-

tors’ thrashing out every last detail, including pauses, 

the order of questions, camera movements, and so 

forth. The European approach was more fluid and fol-

lowed media canons, such as those applied in French 

presidential elections. Thus in France, participants 

can interrupt and answer, there are no fixed times, 

and the end result is more genuine and immediate 

but also more unpredictable — something that whets 

the public’s interest. In those cases where the electoral 

system does not include a direct choice between two 

candidates, debates may include several contenders — 

something that requires rules to ensure that everyone 

gets a fair crack of the whip. 

This is what happened in Spain, which began to 

hold election debates in 1993, in which the same 

two candidates (Felipe González for PSOE, José Ma-

ría Aznar for PP) battled it out twice. This kind of 

debate, held between the two biggest parties, was 

repeated in 2008 and in 2011. However in 2015, 

election debates were held in several formats in a 

wholly new political setting (López García et al., 2018: 

783). There was a one-on-one debate between the 

candidates of the two main parties (Mariano Rajoy 

for PP, and Pedro Sánchez for PSOE) but there was 

also a debate among the leaders of the four largest 

political parties (the ‘classic’ PP and PSOE plus two 

upstarts, Podemos and Ciudadanos). There was also a 

debate among the candidates of new parties, includ-

ing minority ones such as Izquierda Unida, and in 

regional settings, Esquerra Republicana, and Partido 

Nacionalista Vasco [PNV, in Basque: Euzko Alderdi 

Jeltzalea — EAJ]. Those taking part in the final elec-

tion debate were: Pablo Iglesias for Podemos, and 

Albert Rivera for Ciudadanos. It took place within 

the framework of the popular Salvados TV programme 

(La Sexta). In the Salvados debate, the programme’s 

presenter, Jordi Évole, took the two candidates to a 

bar in a working-class area of Barcelona to conduct a 

more flexible, dynamic kind of debate (Peris Blanes 

et al., 2017). Since then, there were no more debates 

between just two candidates. Instead, debates fea-

tured four candidates in the June 2016 election, and 

five candidates in the April and November General 



74 — Àlvar Peris Blanes - Benjamín Marín Pérez - Sebastián Sánchez CastilloDEBATS · Annual Review, 5 · 2020

Elections of 2019, this time incorporating Santiago 

Abascal of Vox. In the last three General Elections 

(one in 2016 and two in 2019), there were also de-

bates between female candidates to ensure that the 

fairer sex were also given a political voice.

There were three broad differences between the first 

and the last debates (López García et al., 2018: 776-

777). The first was the sheer growth in the number of 

broadcasters given the sea change in Information and 

Communications Technology (ICT), with a plethora 

of new digital TV stations, and of Internet platforms 

with a long reach. Second, there was a rise in the 

number of parties with a chance of forming the next 

government. Third, there was the diversification of 

TV formats through which to present the dialectic 

clash of the candidates, along with the incorpora-

tion of infotainment-like approaches. However, some 

studies (López García et al., 2018) found that election 

debates in Spain generally act as discussion forums 

for covering sectoral and public policies — something 

that contrasts with the trend towards mediatisation 

in most other political communication contexts and 

forums. Television can affect the debate through the 

format chosen and the questions put. The questions 

are usually agreed with the guests beforehand yet the 

candidates are the protagonists and these can still give 

detailed answers if they so choose. One can there-

fore say that, in the debates — unlike in the highly 

mediatised activity surrounding them — politicians 

can still set their own agendas through the preceding 

negotiations (Couldry and Hepp, 2013).

METHODOLOGY AND RESEARCH HYPOTHESIS
To find out what À Punt’s coverage of the April 2019 

Regional Election was, we examined the political 

interviews and the election debate. Both are classic 

genres when it comes to media coverage of election 

campaigns. We considered that this approach would 

perfectly complement the study on the network’s 

news coverage of the run-up to the election cam-

paign. The aforementioned study was carried out by 

an external firm.

With regard to the interviews of political leaders, the 

degree of combativeness or lack of neutrality is key 

to determining whether a publically-owned corpora-

tion (such as À Punt) is acting in accordance with its 

democratic mandate. Depending on the findings, 

we can either question or rule out the use of public 

broadcasting for party political ends. In Spain, the 

interviewing of politicians must take place within a 

legal framework for journalism and for the media, both 

public and private. Nevertheless, one should recall that 

professional ethics and style manuals only provide 

guidance and are never legally binding. This means 

that Spanish television networks are not subject to 

any restrictions other than those set by the journalists 

themselves and the nation’s legal framework (which 

in Spain’s case, stems from The Constitution). In other 

words, journalism in Spain is governed by the media.

To this end, we analysed the following interviews of 

Valencian politicians conducted by À Punt. The inter-

views were with: (a) Ximo Puig, the President of Va-

lencia’s Regional Government (PSPV-PSOE candidate); 

(b) Mónica Oltra, the Vice-President of the Regional 

Government (Compromís candidate); (c) Isabel Bonig 

(PPCV candidate); (d) Toni Cantó (Ciudadanos candi-

date); (e) Rubén Martínez Dalmau (Unidas Podemos 

candidate). Each of the presidential candidates for 

the Valencian Regional Government was interviewed 

on two occasions, one on the programme L’entrevista, 

whose sole purpose is to interview a leader, and an-

other interview on the news programme NTC Nit. 

The dates chosen for the interviews were as follows: 

Ximo Puig, 22/04/2019 and 04/03/2019; Mónica 

Oltra, 16/04/2019 and 05/03/2019; Isabel Bonig, 

23/04/2019 and 07/03/2019; Toni Cantó, 15/04/2019 

and 11/03/2019; Rubén Martínez Dalmau, 12/04/2019 

and 27/03/2019.

With regard to the electoral debates, we shall analyse 

the only debate held with the presidential candidates 

for the Valencian Regional Government. This debate 

was held at À Punt on the 25th of April — Valencian 

Parliament Day — a symbolic date because it marked 

the anniversary of The Battle of Almansa. That battle 

was decisive in securing a Bourbon victory against the 



75—Valencian Politicians under the spotlight of the À Punt TV network DEBATS · Annual Review, 5 · 2020

Hapsburgs in The War of The Spanish Succession. The 

Bourbon victory meant Felipe V became King of Spain. 

It also spelt victory for French-style Absolutism, the 

enactment of the Decreto de Nueva Planta [basically, an 

18th Century version of an ‘Enabling Act’]. That decree 

swept away age-old Valencian rights, autonomy, and 

self-government, only to replace it with the kind of 

highly-centralised (and often dictatorial) government 

that has marked the course of Spanish history over 

the last three centuries. Our analysis will focus on is-

sues bearing on the debate format and the way it was 

televised. We also make a comparison with the two 

debates held by Spanish TV networks for the General 

Election (TVE, 22nd of April 2019, and Atresmedia, 23rd 

April 2019). Last but not least, we shall make compari-

sons with the last electoral debate broadcast by the 

former public broadcasting network, Canal 9, for the 

2011 Valencian Regional Election. Those taking part 

in the debate were the leaders of the political parties 

with seats in the Valencian Parliament.

Based on the foregoing considerations, we present the 

following research hypothesis and questions:

H1:	 The coverage of the 2019 Regional Election 

by À Punt was conventional, even though the 

new television network could (had it chosen 

to) have taken an innovative approach to the 

run-up to the campaign and the campaign 

itself. 

C1:	 How neutral was the regional TV network 

in its interviews of politicians? Did it do its 

duty as a public service broadcaster in this 

respect or was there evidence of bias?

C2:	 What electoral debate format did À Punt 

adopt? Were the debates like the ones broad-

cast by State-wide media such as TVE and 

Atresmedia? Did À Punt innovate compared 

with its forerunner, Canal 9?

As to the methodology used, the ten interviews were 

announced using the classical studio, presented by 

one of the network’s star journalists. The set and the 

positioning of the presenter and guests followed similar 

narrative lines. The number of questions posed varied 

slightly between programmes. Both Ximo Puig and 

Mónica Oltra were asked no fewer than 14 questions 

on each of the news programmes (A and B). Bonig 

and Martínez Dalmau were asked 13 questions apiece, 

and last, Toni Cantó was asked 12 questions in the 

first programme and 13 in the second one. To grasp 

the difficulty of each question asked, a 5-point Likert 

Scale (0-5) was used, in which 5 indicated the hard-

est question and 0 the easiest. To avoid errors arising 

from researcher subjectivity, all of the questions (n = 

133) were evaluated using two external coders who 

had not taken part in the initial coding. The result of 

the inter-coding (intercoder reliability) was 80.4%, an 

acceptable value that exceeds the minimum considered 

valid for research in the Social Sciences (Neuendorf, 

2002). SPSS V21 IBM software was used in the analysis 

using a qualitative approach that took into account 

all of the aforementioned elements. 

RESEARCH RESULTS 

Televised political interviews
Live audiovisual interviews of political leaders take in 

many internal and external factors. The internal fac-

tors are linked to the journalistic discourse on current 

affairs and editorial policy. The external factors cover 

such things as the setting, staging, and the audiovisual 

facilities for the interview. In televised political inter-

views, there are the principles of courtesy, neutrality, 

and co-operation in the face of deliberate control over 

the audiovisual discourse and its narrative elements. 

The term ‘audiovisual courtesy’ (Sánchez Castillo, 

2018) alludes to a strategy adopted by the presenter 

in pursuing an audiovisual approach whereby he 

receives some of the guest’s proposals favourably and 

other unfavourably. This study focuses not only on 

the semantic content of what the speaker says but 

also on the practical implications arising from certain 

audiovisual constructs, especially shots of the speaker, 

the intensity of the question, and audiovisual narra-

tive resources (questions with split screen, questions 

with supporting video, the use of text — captions 

and so on).



76 — Àlvar Peris Blanes - Benjamín Marín Pérez - Sebastián Sánchez CastilloDEBATS · Annual Review, 5 · 2020

With regard to neutrality, after analysing the questions 

put to the political leaders, it was clear that there was 

little difference in the median values (Table 1). While 

the results themselves show no significant differences, 

the highest median fell to Isabel Bonig (M = 3.77; 

SD = .599), who was asked harder questions with a 

stronger ideological bias. By contrast, the one with 

the lowest median was Rubén Martínez Dalmau (M = 

2.62; SD = .650). On the other hand, Toni Cantó, the 

candidate for Ciudadanos, got a similar median (M = 

3.38; SD = .870), as did the candidate for Compromís, 

Mónica Oltra (M = 3.29; SD = .611). Here, one should 

note that the scores for the two biggest parties — 

PSPV-PSOE and Partido Popular — were very similar, 

with barely 0.30 difference in their medians despite 

a tendency to favour Puig in the ‘B’ interviews. It is 

worth analysing whether the low score obtained by 

the Unidas Podemos candidate was due to his lack of 

experience of government management — a reason 

why the questions he were asked were less incisive, 

especially in Interview ‘B’. It is symptomatic that 

there was a difference of over a point between the ‘B’ 

interviews of Bonig and Martínez Dalmau. The trend 

line in Graph 1 shows that the candidates received 

very even treatment over the 133 questions asked in 

the 10 programmes studied. This even-handed treat-

ment applies both to the audiovisual discourse and 

the narratives arising from the programme. From a 

statistical standpoint, there is no significant correla-

tion between a candidate and the questions he/she 

was asked (r (133) = .43 p < .001). 

In addition, one of the core aspects of this study 

focuses on the scene-setting and conduct of the in-

terviews. The goal was to discover how audiovisual 

language panned out in the television age. The data 

we gathered lets us say that À Punt’s audiovisual treat-

ment of each of the regional political leaders was 

well balanced, with the guests being placed in very 

similar studio settings. The interviews were carried out 

in the studio, with tight control of the audiovisual 

discourse and thus the interview videos were more 

rigid than the campaign videos appearing on the 

news. Moreover, the programmes did not show any 

bias in the presentation of their guests. Although the 

motives behind ‘audiovisual courtesy’ go beyond the 

N Min. Màx. Sum M SD

A-Ximo P 14 2 4 47 3.36 .633

B-Ximo P 14 2 4 44 3.14 .663

A-M Oltra 14 2 4 45 3.21 .699

B-M Oltra 14 2 4 46 3.29 .611

A-I Bonig 13 3 4 44 3.38 .506

B-I Bonig 13 3 5 49 3.77 .599

A-Toni C 12 2 4 40 3.33 .651

B-Toni C 13 2 5 44 3.38 .870

A-R.M. Dalmau 13 2 4 38 2.92 .641

B-R.M. Dalmau 13 2 4 34 2.62 .650

                  Total: 133

Table 1  Difficulty of Questions

Source: The Authors.



77—Valencian Politicians under the spotlight of the À Punt TV network DEBATS · Annual Review, 5 · 2020

scope of this study, there was no reason to think that 

the narrative approach changed as a function of the 

candidate’s place in the political spectrum (r (10) = 

-.29 p < .001). The videos accompanying the campaign 

were broadcast as news items. This gave more scope 

for improvisation, especially in the run-up to the 

campaign when there were fewer strictures on what 

could be shown. All candidates were interviewed in 

the same studio settings and there were no signifi-

cant differences in the resources deployed between 

one programme and another. The camera shots cued 

viewers for when the audience should mark the candi-

date’s words. As Nimmo (1995) suggests, the political 

image projected during a campaign may strengthen, 

change, or upset the general public’s pre-conceived 

ideas. The data gathered in our study leads us to say 

that all the candidates used their studio presence to 

enhance their image with the public.

As far as audience figures went, most of the interviews 

fell below the network’s average viewing figures, with 

little difference between the programmes. One can 

highlight the poor audience figures for Oltra’s inter-

view, which was held on the 16th of April 2019 at the 

height of the election campaign. She only chalked up 

a 1.0% screen share. By contrast, Martínez Dalmau 

chalked up a 3.3% screen share (59,000 viewers) on the 

27th of March. President Puig obtained a 1.9% screen 

share for his interview of the 4th of March, and 2.2% 

in the interview of the 22nd of April, just a week before 

the Regional Election. The figures are not especially 

relevant, even though it is generally considered an 

advantage to be interviewed last — particularly when 

the election is so near. In any event, the audience 

figures were so low that they were neither representa-

tive nor decisive.

À Punt’s one and only debate
During the 2019 Regional Election, À Punt Mèdia 

only broadcast one TV debate with the candidates of 

those parties with seats in the Valencian Parliament 

(that is: PSPV-PSOE, PPCV, Compromís, Ciudadanos, 

and Podemos). This is why parties such as Vox and 

Pacma were left out of the debates. The date chosen 

to hold this debate was none other than the 25th of 

April — Valencian Parliament Day. 

Graph 1 Difficulty of Questions (median values)

3.5

3

2.5

2

1.5

1

0.5

0

4

A_X
im

o

B_X
im

o

A_O
ltr

a

B_O
ltr

a

A_B
on

ig

B_B
on

ig

A_T
on

i

B_T
on

i

A_D
alm

au

B_D
alm

au

Source: The Authors.



78 — Àlvar Peris Blanes - Benjamín Marín Pérez - Sebastián Sánchez CastilloDEBATS · Annual Review, 5 · 2020

The debate, as is usual in Spain, was agreed with all 

the parties featuring in it (on this occasion, there were 

five). The debate itself was split into five large blocks, 

covering: (1) The Economy; (2) The Environment and 

Regional Government; (3) Regional Funding and Model 

of The State; (4) Social Policies; (5) Education and 

Research. Each thematic block lasted twenty minutes, 

with four minutes for each candidate. The candidates 

opening and closing each block were chosen at ran-

dom. The candidate opening a block did so with a 

brief one-minute speech, while the candidate closing 

the block spoke for just thirty seconds. At the end of 

the debate, each candidate had a ‘golden minute’ in 

which to sum up his message for the general public. 

It was only during these three brief spells that the 

rest of the candidates were forbidden to interrupt. 

At the beginning of the programme, the moderator 

explained how the network wanted the debate to 

unfold. In general, the chosen debate format allowed 

intense discussion among the politicians. 

Nevertheless, there were also flaws, such as the can-

didates being unable to interrupt directly but instead 

having to ask the moderator for permission to speak. 

This made the proceedings much less spontaneous 

and adversarial than one would expect of a TV debate. 

The rules covering whether one could or could not 

intervene confused some of the candidates. The rule 

on asking the moderator for permission to speak was 

intended to stop a candidate systematically interrupt-

ing one or more of his opponents. Yet in practice, 

there were several points during the debate in which 

candidates were clueless about whether they could 

speak with or without the moderator’s permission. 

Time control was another thorny issue during the 

debate given that it forced the moderator to constantly 

cut candidates off just when they were finishing their 

discourse. The format also forced candidates to respond 

very briefly to their opponents in 10 – 15 second sound 

bites. This led to more than a few short, superficial 

answers to deeper questions (something that has 

become a hallmark vice in modern political commu-

nication). By contrast, the fact that candidates had 

to ask the moderator if they could take the floor, and 

were not obliged to answer their rivals was something 

they turned to their advantage. While the moderator 

repeatedly asked candidates to reply when a direct 

criticism was made, he was not always successful in 

getting them to do so. 

Even with these glitches, the format often fostered 

a real debate among the five speakers (three men 

and two women). Yet it was not as lively as modern 

American or Spanish debates (for instance, the TVE 

General Election debate on the 22nd of April 2019, and 

the Atresmedia one on the 23rd of April 2019). Despite 

the rules and time control over each thematic block, 

there were more replies and counter-replies in these 

debates, which made the battle of ideas both more 

intense and absorbing. On those two networks, the 

candidates’ dialectic thrusts and parries made for a 

much more attractive programme. That said, some 

analysts criticised the constant bickering, arguing 

that it forced the candidates to focus on anecdotal, 

superficial points.

In any event, the new Valencian public broadcasting 

corporation and its coverage of the election campaign 

broke with the kind of debates held by the earlier 

regional TV network. Thus the format adopted by  

À Punt owed nothing to that used by the old Canal 9 

during its 24-year life. First, the Canal 9 debates were 

recorded, relieving the candidates from the stress of 

a live broadcast. Second, the old network’s ‘debates’ 

were actually no more than a series of monologues, 

with the candidate staring at the camera. The old 

format gave no chance to challenge what he said. 

Last but not least, the programme format was linear, 

with no changes of camera shot until the candidate 

had ended his speech and the moderator gave the 

floor to another candidate to deliver his monologue. 

By contrast with Canal 9’s starchy, unimaginative 

approach, À Punt’s format for the Regional Election 

did much to foster debate and featured a wide range 

of techniques. Thus there were shots in which one 

listened to the candidate, wide shots, cuts, close-ups, 

split screen showing the two candidates, modern 

graphics, and so on. Taken as a whole, À Punt’s pres-



79—Valencian Politicians under the spotlight of the À Punt TV network DEBATS · Annual Review, 5 · 2020

entation was dynamic, with a well modulated pace 

providing a more complete, suggestive audiovisual tale 

for the audience. The programme was shot in Studio 

2 at the Burjassot Programme Production Centre 

and was filmed live. It was preceded by a 40-minute 

programme in which analysts strove to raise audience 

interest in the debate. The studio was given an avant-

garde, neutral style in which greys, blues, and white 

predominated, with the candidates standing behind 

modern stands. There was no studio audience, in 

line with the modern Spanish approach to political 

debates (similar to the French and German models). 

This differs from the American model in which such 

debates follow a talk-show pattern (Marín, 2003). 

The lack of a studio audience made it easier for the 

candidates to concentrate. A studio audience would 

have put them under greater pressure, with the risk 

of them losing the thread. 

With regard to impact, À Punt’s broadcast fostered 

later news, given that the debate was not seen on 

TV but was also spread through radio, the Internet, 

and social media. The TV broadcast chalked up a 

4.1% screen (75,000 viewers), which was above the 

network’s average screen share (2.4% at that time), 

and at some moments reached a 5.4% share (250,000 

viewers). That was far less than the media impact of the 

two debates in the General Election on TVE (43.8%) 

and Atresmedia (48.7%), with TVE racking up over 9 

million viewers and Altresmedia almost 9.5 million 

throughout Spain. The two networks’ audience shares 

in The Valencian Country were 33.9% and 46.1%, re-

spectively. The gap between the two elections reveals 

the overlap in the two electoral processes in 2019 — 

with a General Election and a Regional Election. In 

this case, there was more local interest in the General 

Election than in Valencia’s regional one. In any case, 

one should not forget that À Punt had to compete 

with the TV fare served up to Valencian society in the 

context of a highly competitive media market. One 

should also bear in mind that just a year after the 

rebirth of a regional public broadcaster, the TV sets 

in many Valencian households had not been re-tuned 

to receive À Punt. Even so, the broadcast generated 

10,000 tweets, with 1,500 participants, and 26 million 

impressions. Furthermore, it was the ‘trending topic’ 

in Spain with the hashtag #DebatCortsÀPunt. This 

mass participation was made possible by the host of 

re-broadcasters in today’s communication landscape. 

The amplification of messages through new channels 

gave the debate a much bigger social impact — some-

thing that also applies to election debates in Spain 

and in the wider world.

DISCUSSION AND CONCLUSIONS
À Punt’s coverage of the 2019 Regional Election was 

the first by this public broadcasting network. That 

coverage was varied and drew on various news and 

entertainment genres to put over candidates’ messages 

to citizens. Going beyond purely news programmes 

— whose election campaign coverage is subject to the 

strict rules of the Central Electoral Board (JEC) — the 

network also interviewed politicians and held an 

election debate featuring presidential candidates in 

the Valencian Regional Election. À Punt also invited 

candidates to attend one of its popular entertainment 

programmes — Assumptes Interns — but we shall con-

sider this in forthcoming studies. With regard to H1, 

we argue that taken as a whole, À Punt’s coverage was 

both conventional and appropriate.

À Punt’s coverage was much better than the old Canal 9 

TV station. This is because the latter used a variety of 

television formats — something that was especially 

true in the debates. With regard to political bias for 

or against a given candidate, À Punt’s coverage was 

generally balanced. Although there was a hint of bias 

in interviews with some candidates on news pro-

grammes, it was not significant. In any event, it was a 

great deal more even-handed than the news coverage 

in the run-up to the campaign, in which PSPV-PSOE 

and PP (respectively headed by Puig and Bonig) came 

off better while Compromís came off worse. In that 

case, the two main parties benefited from the more 

generous time allocation the broadcaster was forced 

to give by virtue of the Electoral Act (as noted earlier, 

such allocation is based pro rata on the number of seats 

each party had in the previous Valencian Parliament). 



80 — Àlvar Peris Blanes - Benjamín Marín Pérez - Sebastián Sánchez CastilloDEBATS · Annual Review, 5 · 2020

On the down side, the new network (launched in 2018 

and thus the ‘new kid on the TV block’ in both Valencia 

and Spain) showed little innovation in its choice of 

news formats for putting over political messages. In 

this respect, its programmes were very similar to those 

of other Spanish broadcasters, whether regional or 

national. À Punt took no risks, while other networks 

considered debates of the kind seen in the Salvados 

series in 2015. Obviously such an initiative requires 

co-operation from politicians. Here, we have no way 

of knowing whether Valencian politicians declined 

more adventurous formats. 

Maybe this is one of the reasons why Valencian so-

ciety was less than enthusiastic about the network’s 

coverage — something reflected in sparse audience 

figures in both the À Punt’s election interviews and 

debate. One should not overlook the fact that the 

network is a new one and that many people have 

not yet made it part of their regular viewing. On the 

other hand, it is also true that À Punt has struggled 

to turn the public broadcaster into a trusted source of 

news for most Valencian citizens, as one can see from 

its screen share. That said, it was a stroke of bad luck 

for the network that the Valencian Regional Election 

coincided with the Spanish General Election for the 

first time ever. Not surprisingly, the latter hogged the 

limelight. The impact can be seen in the huge gap 

between À Punt’s audiences and those for national 

networks. In the latter case, the TVE and Atresme-

dia debates on the 22nd and 23rd of April racked up  

792 000 (33.9% audience share) and a million viewers 

(46.1% audience share) respectively in The Valencian 

Country, overshadowing the regional broadcaster’s 

paltry figures. This clearly shows that Spanish national 

politics is the priority for Valencian society. 

Regarding the political interviews and to answer C1, 

the programme was seen as serving the general in-

terest and mainly struck a delicate balance between 

neutralism and adversarialism as behoves a public 

broadcasting service. This brings it closer to the ideal of 

a news programme described earlier. This style stresses 

the highly institutional nature of the interviews and 

thus more closely reflects the balance struck between 

the powers wielded by the three actors involved: the 

media; politics; society. The journalist or interviewer 

was presented as a middle-man between the criti-

cal citizenry and the public TV broadcasting service 

(Lauerbach, 2004). Here there is little bias in either 

the purpose of the questions, the camera shots, or in 

other production values. The negative bias concern-

ing Bonig or the positive bias concerning Martínez 

Dalmau is too slight to say that the network favoured 

one or other political party. Nevertheless, this may 

change in the future. One might say that the price 

of neutrality is eternal vigilance. Such interviews are 

commonplace on other channels, in which politicians 

tightly control the message they put over to viewers 

and journalists tend to bite their tongues rather than 

demand explanations or point out inconsistencies in 

a candidate’s arguments. In any case, this is a novelty 

for Valencian public broadcasting, bearing in mind 

that such personal interviews were very much the 

exception on Canal 9.

In connection with the election debates in to answer 

C2, this is a very rigid, well established format. À Punt 

chose not to stray from what other regional and na-

tional networks do. It is a format in which the politician 

sets out his arguments virtually unchallenged (López 

García et al., 2018). The option of a five-way election 

debate used by the Valencian public TV network was 

dynamic and direct, fostering a ‘conversation’ among 

the candidates. All in all, it was a great advance on 

what Canal 9 used to churn out. That said, there is 

still room for improvement if the goal is to turn the 

event into a true clash between candidates in which 

proposals and objections are freely discussed, giving 

the TV audience an idea of each party’s plans for the 

region. One of the problems that cannot be overcome 

is the presenter’s control over the time each candidate 

speaks for. Maybe a running tally of the time each 

candidate talks might solve this issue. The way the 

network planned the event made for a more attrac-

tive TV debate in terms of image and pace, spinning 

an audiovisual tale that was more interesting and 

suggestive for the audience. Even so, a little more 

willingness to experiment with more daring debate 

formats would not go amiss.



81—Valencian Politicians under the spotlight of the À Punt TV network DEBATS · Annual Review, 5 · 2020

At the end of the day, we find that À Punt, Valencia’s 

new government-owned broadcasting corporation, 

carried out its public mission to inform citizens on the 

2019 Regional Election. It treated political parties and 

their candidates with neutrality and professionalism. 

At no point did we find data suggesting a TV station 

in cahoots with the present government or with Com-

promís in particular — the charge repeatedly levelled 

by the Opposition. In this respect, À Punt constantly 

negotiated with Valencian politicians in carrying out 

its reporting duties. While the network made all the 

decisions on technical TV matters, it let candidates 

play the leading role in interviews and debates, with 

politicians clearly being the ones in the saddle. This 

ongoing negotiation typifies the great mediatisation 

found in today’s advanced societies (Casero Ripollés et 

al., 2014). Yet all in all, we find that À Punt was a little 

staid in its reporting, making do with reproducing the 

schemes and formulas used by other State and Regional 

broadcasters. The result was too much ‘showmanship’ 

and a fragmentation of the political discourse because 

of the ‘infotainment’ approach taken. This problem 

was particularly marked during the debate. Given that 

À Punt is a public service broadcaster, it behoves the 

network to show a little more leadership and innova-

tion in conveying political information to citizens.

BIBLIOGRAPHIC REFERENCES
Abril, G. (1997). Teoría general de la información. Madrid: Cátedra. 

Barreiro, X., Pereira, L. M., García, G. (2015). Los efectos sobre el voto de la campaña electoral en las elecciones 
europeas de 2014 en España. Revista Española de Ciencia Política, 39, 67-93.

Bennet, L. W. (2012). The Personalization of Politics: Political Identity, Social Media, and Changing Patterns of 
Participation. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 644(1), 20-39.

Benson, R. (2005). Mapping Field Variation: Journalism in France and The United States. In R. Benson and E. Neveu 
(ed.), In Bourdieu and the Journalistic Field (p. 85-112). Cambridge: Polity Press.

Berrocal Gonzalo, S. (co-ord.) (2017). Politainment: La política como espectáculo en los medios de comunicación. Valencia: 
Tirant Humanidades.

Berrocal, S., Redondo, M., Martín, V., Campos, E. (2014). La presencia del infoentretenimiento en los canales 
generalistas de la TDT. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 85-109.

Blumler, J. and Kavanagh, D. (1999). The Third Age of Political Communication: Influences and Features. Political 
Communication, 16(3), 209-230.

Bolin, G. (2014). Television Journalism, Politics, and Entertainment: Power and Autonomy in the Field of Television 
Journalism. Television & New Media, 15(4), 336-349.

Brants, K. (1998). Who’s Afraid of Infotainment? European Journal of Communication, 13(3), 315-336.

Canel, M. J. (2006). Comunicación política: Una guía para su estudio y práctica. Madrid: Tecnos.

Casero Ripollés, A., Feenstra, R. A. and Tormey, S. (2016). Old and New Media Logics in an Electoral Campaign: The 
Case of Podemos and the Two-way Street Mediatization of Politics. The International Journal of Press/Politics, 
21(3), 378-397. 

Casero Ripollés, A., Izquierdo Castillo, J. and Doménech Fabregat, H. (2014). From Watchdog to Watched Dog: 
Oversight and Pressures between Journalists and Politicians in the Context of Mediatization. Trípodos, 34, 23-40.

Casero Ripollés, A., Ortells Badenes, S. and Rosique Cedillo, G. (2017). La disolución de las viejas fronteras: La fusión 
entre información y entretenimiento en el periodismo político. In A. Casero Ripollés and P. López Rabadán 
(ed.), Periodistas y políticos en España (p. 119-142. Barcelona: UOC.

Castelló, E. (ed.) (2012). La mediatización del conflicto político: Discursos y narrativas en el contexto español. Barcelona: 
Laertes.

Chadwick, A. (2013). The Hybrid Media System. Politics and Power. New York: Oxford University Press.



82 — Àlvar Peris Blanes - Benjamín Marín Pérez - Sebastián Sánchez CastilloDEBATS · Annual Review, 5 · 2020

Clayman, S. E. (1992). Footing in the Achievement of Neutrality: The Case of News Interview Discourse. In P. 
Drew and J. Heritage (ed.), Talk at Work: Interaction in Institutional Settings (p. 163-198). Cambridge: Cambridge 
University Press.

Clayman, S. E. and Heritage, J. (2002). The News Interview: Journalists and Public Figures on the Air. Cambridge: 
Cambridge University Press.

Col·lectiu Blasco (2014). Reset RTVV: Per unes polítiques de comunicació al servei de la societat. Benicarló: Onada Edicions.

Conway, B. A., Kenski, K. and Wang, D. (2015). The Rise of Twitter in the Political Campaign: Searching for Intermedia 
Agenda-setting Effects in the Presidential Primary. Journal of Computer-Mediated Communication, 20, 363-380.

Cortés, L. and Bañón, A. M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales II: El debate y la entrevista. Madrid: Arco Libros. 

Couldry, N. and Hepp, A. (2013). Conceptualizing Mediatization: Contexts, Traditions, Arguments. Communication 
Theory, 23, 191-202.

Dayan, D. and Katz, E. (1995). La historia en directo: La retransmisión televisiva de los acontecimientos. Barcelona: 
Gustavo Gili.

De Moragas, M., Garitaonaindía, C. and López, B. (ed.) (1999). Televisión de proximidad en Europa: Experiencias de 
descentralización en la era digital. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

Delli Caprini, M. and Williams, B. A. (2011). After Broadcasting News. Cambridge: Cambridge University Press.

Edelman, M. (1988). Constructing the Political Spectacle. Chicago: Chicago University Press.

Flors, B., and Climent, V. (ed.) (2013). Adéu RTVV: Crònica del penúltim fracàs de la societat valenciana. Valencia: 
Publicacions de la Universitat de València.

Francés i Domènec, M. (2014). La TV local de proximidad: Historia de un fracaso como servicio público en la 
teledifusión digital valenciana. In A. Boix and J. M. Vidal (ed.), La nueva regulación del audiovisual: Medios, 
derechos y libertades (p. 139-152). Pamplona: Aranzadi.

García, J. (2015). La cobertura mediática de los debates electorales en España. Revista Española de Ciencia Política, 
38, 135-161.

Hallin, D. and Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. New York: Cambridge 
University Press.

Harrington, S. (2008). Popular News in the 21st Century: Time for a New Critical Approach? Journalism, 9(3), 266-284.

Hartley, J. (2000). Los usos de la televisión. Barcelona: Paidós.

Hepp, A., Hjarvard, S. and Lundby, K. (2015). Mediatization: Theorizing the Interplay between Media, Culture and 
Society. Media, Culture & Society, 37(2), 314-324.

Heritage, J. and Clayman, S. (2010). Talk in Action: Interactions, Identities and Institutions. Chichester: Wiley-Blackwell.

Heritage J. and Greatbatch, D. (1991). On the Institutional Character of Institutional Talk: The Case of News 
Interviews. In D. Boden and D. H. Zimmerman (ed.), Talk and Social Structure: Studies in Ethnomethodology and 
Conversation Analysis (p. 93-137). Cambridge: Polity Press.

Holtz Bacha, Ch. (2003). Comunicación política: Entre la privatización y la espectacularización. Diálogo Político, 
1, 137-154.

Humanes, M. L. (2014). Exposición selectiva y partidismo de las audiencias en España: El consumo de información 
política durante las campañas electorales de 2008 y 2011. Palabra Clave, 17(3), 773-802.

Langer, J. (2000). La televisión sensacionalista: El periodismo popular y las «otras noticias». Barcelona: Paidós.

Lauerbach G. (2004). Political Interviews as Hybrid Gener. Text, 24(3), 353-397.

León, B. (2010). Introducción: Información y espectáculo en un nuevo ecosistema informativo. In B. León (co-ord.), 
Informativos para la televisión del espectáculo (p. 17-29). Seville/Zamora: Social Communication.

López García, G., and Valera Ordaz, L. (ed.) (2017). Pantallas electorales. El discurso de partidos, medios y ciudadanos 
en la campaña de 2015. Barcelona: UOC.

López García, G., Llorca Abad, G., Valera Ordaz, L. and Peris Blanes, A. (2018). Los debates electorales, ¿el último reducto 
frente a la mediatización? Un estudio de caso de las elecciones generales españolas de 2015. Palabra Clave, 21(3), 
772-797. DOI: 10.5294/pacla.2018.21.3.6 

Maarek, Ph. J. (2009). Marketing político y comunicación: Claves para una buena información política. Barcelona: Paidós. 



83—Valencian Politicians under the spotlight of the À Punt TV network DEBATS · Annual Review, 5 · 2020

Marchetti, D. (2005). Subfields of Specialized Journalism. In R. Benson and E. Neveu (ed.), Bourdieu and the Journalistic 
Field (p. 64-82). Cambridge: Polity Press.

Marín Pérez, B. (2003). Comunicación política en televisión y nuevos medios. In S. Berrocal (ed.), Debates electorales 
por televisión (p. 207-243). Barcelona: Ariel. 

Marzal Felici, J. and Soler Campillo, M. (2016). Retos de la futura radiotelevisión pública de la Comunidad Valenciana: 
Un espacio para la aplicación de buenas prácticas públicas. In M. Francés i Domènec and G. Orozco Gómez (co-
ord.), Nuevos modelos mediáticos: Diversidad, usuarios y ventanas (p. 121-134). Madrid: Editorial Síntesis.

Marzal, J. J. and Zallo, R. (2016). Las televisiones públicas de proximidad ante los retos de la sociedad digital. Communication 
& Society, 29(4), 1-7.

Marzal, J. J., Casero, A. and Izquierdo, J. (ed.) (2015). La crisis de la televisión pública: El caso de RTVV y los retos de una 
nueva gobernanza. Valencia: Publicacions de la Universitat de València.

Mazzoleni, G. (2010). La comunicación política. Madrid: Alianza Editorial.

Mazzoleni, G. and Schulz, W. (1999). Mediatization of Politics: A Challenge for Democracy? Political Communication, 
16(3), 247-261.

Mazzoleni, G. and Sfardini, A. (2009). Politica Pop: De ‘Porta a Porta’ a ‘L’isola dei famosi’. Bologna: Il Mulino.

McChesney, R. W. (1999). Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious Times. Urbana: University of 
Illinois Press.

Montgomery, M. (2008). The Discourse of the Broadcast News Interview. Journalism Studies, 9(2), 260-277.

Neuendorf, K. A. (2002). The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks: SAGE.

Nimmo, D. (1995). The Formation of Candidate Images during Presidential Campaigns. Candidate Images in Presidential 
Elections, 51-63

Pellisser, N. and Pineda, A. (2014). Información política televisiva y espectacularización: Un análisis comparativo de 
programas informativos y de infoentretenimiento. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20(2), 821-839.

Peris Blanes, À. and López Rico, C. M. (2017). Los programas de entretenimiento: espectáculo y emoción en la comunicación 
política española. In G. López García and L. Valera Ordaz (ed.), Pantallas electorales: El discurso de partidos, medios 
y ciudadanos en la campaña de 2015 (p. 129-151). Barcelona: UOC.

Peris Blanes, À., Llorca Abad, G., Sánchez Castillo, S., López Rico, C. M. (2017). La televisión y la formación de la opinión 
pública: informativos y debates electorales. In G. López García and L. Valera Ordaz (ed.), Pantallas Electorales. El 
discurso de partidos, medios y ciudadanos en la campaña de 2005 (p. 101-128). Barcelona: UOC.

Peris, À. (2015). Canal 9 i el sector audiovisual valencià: Una relació traumàtica. In J. Rodríguez and Santonja (ed.), 
Present, passat i futur d’RTVV (p. 63-99). Valencia: Uno and Cero Ediciones.

Pomerantz, A. (1984). Agreeing and Disagreeing with Assessments: Some Features of Preferred/ dispreferred Turn 
Shapes. In J. M. Atkinson and J. Heritage (ed.), Structures of Social Action: Studies in Conversation Analysis (p. 57-101). 
Cambridge: Cambridge University Press.

Redondo, M. and Campos Domínguez, E. (2015). Implicaciones éticas del infoentretenimiento televisivo. Comunicació. 
Revista de Recerca i d’Anàlisi, 32(1), 73-89.

Roca Cuberes, C. (2014). Political Interviews in Public Television and Commercial Broadcasters: A Comparison. Discourse 
and Communication, 8(2), 155-179. 

Sánchez Castillo, S. (2018). Audiovisual Politeness in TV Political Interviews. Communication & Society, 31(2), 137-152.

Sánchez Duarte, J. M. (2016). La red como espacio para la militancia política: Tecnología y participación en campaña 
electoral. Communication & Society, 29(3), 33-47. 

Shirky, C. (2008). Here Comes Everybody: The Power of Organizing without Organizations. London: Allan Lane.

Strömback, J. (2008). Four Phases of Mediatization: An Analysis of Mediatization of Politics. The International Journal 
of Press/Politics, 13(3), 228-246.

Thussu, D. K. (2007). News as Entertainment. London: SAGE.

Vaccari, C. (2013). Digital Politics in Western Democracies: A Comparative Study. Baltimore: John Hopkins University Press.

Vaccari, C., Chadwick, A. and O’Loughlin, B. (2015). Dual Screening the Political: Media Events, Social Media, and 
Citizen Engagement. Journal of Communication, 65, 1041-1061.

Valera Ordaz, L. (2015). La influencia de los partidos políticos españoles en las agendas de medios y blogs durante la 
campaña electoral de 2011. Communication & Society, 28(3), 115-135.



84 — Àlvar Peris Blanes - Benjamín Marín Pérez - Sebastián Sánchez CastilloDEBATS · Annual Review, 5 · 2020

Wieten J. and Pantti M. (2005). Obsessed with the Audience: Breakfast Television Revisited. Media, Culture & Society, 27(1), 
21-39. 

Xambó, R. (2013). RTVV: De l’esperança a la manipulació i el saqueig. L’Espill, 43, 88-97.

Zallo, R. (2011). Estructuras de la comunicación y de la cultura: Políticas para la era digital. Barcelona: Gedisa.

BIOGRAPHICAL NOTE
 
Àlvar Peris Blanes
Associate Professor of Audiovisual Communication at Universitat de València. His main research interests cover the 
link between identities and the media, and in analysing politics and television entertainment. Peris has published 
many works on communication, cultural studies, and history. He is a researcher in the Mediaflows R&D project.

 
Benjamín Marín Pérez
Marín holds a PhD in Journalism, an EMBA, and a Master’s Degree in Scientific Communication. He is Associate 
Professor of Journalism at Universitat de València. Marín was Director of Communications for the Valencian 
Pavilion at Expo’92. He worked as journalist at RTVV (Radiotelevisión Valenciana) and is currently a News and Sports 
journalist at À Punt Mèdia. Marín was awarded the ONDAS Prize in 2007. His research focuses on television, political 
communication, and organisations’ digital communication. 

 
Sebastián Sánchez Castillo 
Sánchez holds a PhD in Audiovisual Communication. He is Tenured Professor at Universitat de València, and has 
published many studies on audiovisual persuasion, empathy in audiovisual fiction, transmedia and production 
processes. Sánchez has been both a Guest Professor in the teaching and research fields at universities in Argentina, 
Chile, Italy, Portugal, and The United Kingdom. He also worked at RTVV (Radiotelevisión Valenciana) from 1989 to 2013.

 


